Datum zveřejnění: 
27. 2. 2018

Marie VESELÁ, moderátorka
Libeňský most v Praze si nezaslouží památkovou ochranu, rozhodlo minulý týden ministerstvo kultury. Město má tak více možností, jak se stavbou v havarijním stavu naložit. Magistrát uvažuje i o její demolici. Spojnice mezi Libní a Holešovicemi je skoro 6 týdnů zavřená pro veškerou dopravu. Vyvrcholilo tak letité chátrání stavby, kterou za 90 let její existence nikdo pořádně neopravil. Časovou posloupnost událostí kolem stavu Libeňského mostu přináší následujících 20 minut. U poslechu vás vítá Marie Veselá.
Je začátek ledna 2016. Po Libeňském mostě ještě jezdí auta. V omezeném provozu po něm cestující vozí i tramvaje. Odborníci z Českého vysokého učení technického zveřejnili nový posudek o stavu mostu.

redaktorka /2016/
Pražský Libeňský most je podle studie Českého vysokého učení technického v havarijním stavu. Posudek si nechalo vypracovat hlavní město. Škola zároveň doporučila, aby se kvůli vysokým nákladům na rekonstrukci postavil most nový.

Marie VESELÁ, moderátorka
Znělo tehdy vysíláním Českého rozhlasu. O špatném stavu Libeňského mostu ví Praha už léta. O celkové opravě vedení magistrátu uvažovalo několikrát. Přesto na ni nikdy nedošlo. Co s Libeňským mostem dál, zjišťovala v roce 2016 reportérka Veronika Neprašová.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky pro dopravu, Praha /ČSSD/
Mám dvě špatná řešení.

Veronika NEPRAŠOVÁ, redaktorka /2016/
Ze dvou špatných řešení, o kterých mluvil náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, se město nakonec rozhodlo pro tu údajně méně špatnou, tedy Libeňský most prakticky zbourat a postavit místo něho nový, širší. Takové řešení mu ostatně jako levnější, trvanlivější a rychlejší variantu doporučil i expertní posudek Českého vysokého učení technického.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky pro dopravu, Praha /ČSSD/
Analýza porovnávala dvě varianty. Varianta byla oprava stávajícího mostu, anebo varianta vybudování nového mostu, rozšířeného. Ta analýza nám jasně řekla, že z hlediska finančního a technického oprava je podle stávajících možností riziková, by měla podle analýzy vyžadovat takové investice, které nejsou předem odhadnutelné, technologie, které se běžně nepoužívají, a zároveň ta oprava stávajícího mostu neumí předurčit ani životnost toho mostu do budoucna.

Veronika NEPRAŠOVÁ, redaktorka /2016/
S původním dílem architekta Pavla Janáka, který Prahu 7 a 8 propojuje od roku 1928, se ale odmítly rozloučit tisíce Pražanů. Odborníků i laiků. Adam Scheinherr z iniciativy Libeňský most nebourat, nerozšiřovat se kvůli tomu obrátil právě na ministerstvo kultury.

Adam SCHEINHERR, iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat
Ministerstvo už v minulosti shledalo, že ten most je unikátní technická památka. Ale byly jim dodány podklady, že ta památka není opravitelná. A nyní jsem našel podklady od Technické správy komunikací, že ten most je opravitelný.

Veronika NEPRAŠOVÁ, redaktorka /2016/
A ministerstvo jeho argumenty považuje za relevantní, potvrzuje mluvčí rezortu kultury Simona Cigánková.

Simona CIGÁNKOVÁ, mluvčí rezortu kultury
Ministerstvo zahajuje řízení, ve kterém bude třeba opatřit ještě řadu dalších podkladů. Včetně pořízení nezávislých posudků.

Marie VESELÁ, moderátorka
Petici za opravu mostu tehdy podepsaly skoro 2 tisícovky lidí. Částečně i díky ní zastupitelé na konci února 2016 rozhodli, že Libeňský most dělníci místo zbourání zrekonstruují. Technická správa komunikací proto v březnu začala zkoumat, v jaké kondici most je.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Právě jdu po schodech přímo dolů pod most. Betonovou klenbu popisuje Jan Zemánek z Technické správy komunikací.

Jan ZEMÁNEK, Technická správa komunikací
Tady už nelze se bavit o rekonstrukci. Tady v případě, že dojdem k závěru, že ty betony jsou nehomogenní a nemrazuvzdorný, tak bohužel těmto obloukům už nic nepomůže.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Stavbaři nejdřív museli postavit zábrany, aby pod pilíře netekla voda.

Jan ZEMÁNEK, Technická správa komunikací
Teď jsme na pláště pilíře, v hloubce asi 2 metry pod úrovní hladiny. Co tady vidíte vlevo, je žulovej obklad pilíře, od začátku se s ním počítalo, že bude namáhán kolísavou vodou.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Plášť pilíře kontrolovali po povodni v roce 2002 potápěči. Přesné údaje ale zjistí až podrobný průzkum. Dělníci proto museli vyhloubit jímku, i do ní se právě teď podíváme.

Jan ZEMÁNEK, Technická správa komunikací
Za metr, metr pod vámi se najde to dno, na kterém by ten pilíř by měl být uložen.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Tady teda budete ještě hloubit tady do toho písku.

Jan ZEMÁNEK, Technická správa komunikací
No samozřejmě. Metr, metr a půl, až na skálu. Teprve až budeme na skále, tak si vememe vzorky ze skalního podloží, a sdělíme, že ten most leží na únosném podloží.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Ministerstvo kultury ještě musí rozhodnout o tom, zda most prohlásí kulturní památkou. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka z ČSSD by to mělo být co nejdřív.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky pro dopravu, Praha /ČSSD/
Jde o to, že oni mohou vyhlásit památkovou ochranu nad celým soumostím, mohou vyhlásit památkovou ochranu nad některými těmi mosty, a můžou nám také potom říct, co nebo co je na těch mostech třeba chráněno. To znamená, my potřebujeme od nich toto vyjádření.

Lída KŘESŤANOVÁ, redaktorka /2016/
Technici budou most mezi Libní a Holešovicemi zkoumat ještě příští rok. Pokud zjistí, že pilíř je v pořádku, vše kolem něj zasypou a bariéry odnesou.

Marie VESELÁ, moderátorka
Tak zněla reportáž Lídy Křesťanové z prosince 2016. V té době je podle Technické správy komunikací most v nejhorším stavu ze všech ostatních ve městě. Magistrát má na jeho opravy platná stavební povolení. Kdy dělníci začnou s rekonstrukcí, není v tuto chvíli jasné. Most čekají zátěžové zkoušky. V červenci 2017 o nich informace přímo z místa přináší reportér Filip Titlbach.

Martin, řidič
Já tam nastavím teda těch 5, ty 4, 5 kilometrů na, na tempomatu, jo? Tak dej pozor, ať tě nepřejedu.

Filip TITLBACH, redaktor /2017/
Poslední instrukce a řidič Martin může vyjet. Naproti němu vyjíždí ve stejný čas a stejnou rychlostí úplně identické nákladní auto. Dohromady obě zatíží každý oblouk mostu 80 tunami. Auta přejíždějí ze strany na stranu. V každém oblouku mostu jsou totiž snímače, a ty pak přenáší do počítačů data o tom, jak se most prohýbá.

Marie VESELÁ, moderátorka
Zátěžové zkoušky zopakovali silničáři loni ještě několikrát. Most by měl unést až 190 tun. Odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT z něj odebrali stovky vzorků. Verdikt zní takto: betonové pilíře jsou poničené korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé. Opravovat se ještě nezačalo. Magistrát čeká na dokumenty od ministerstva kultury. To by mělo rozhodnout, jestli si most zaslouží památkovou ochranu. Pokud se stane památkově chráněným, budou to muset při opravách dělníci respektovat. Vyčkávání magistrátu kritizuje například radnice Prahy 7. Most se podle vedení městské části může začít opravovat i tak. Bez rozhodnutí ministerstva kultury.      

Zdroj: 
ČRo Plus