Datum zveřejnění: 
26. 2. 2018

Podzemka na letiště by stála skoro 27 miliard korun. K projektu jsou ale výhrady P Ve hře stále zůstává stavba rychlodráhy

Propojí centrum Prahy s Letištěm Václava Havla dříve železnice, nebo metro? Nebo stavba podzemní dráhy definitivně padne kvůli příliš vysokým nákladům? Napovědět měla analýza, kterou si nechalo hlavní město zpracovat od firmy Metroprojekt.
"Prodloužení metra linky A z Nemocnice Motol na letiště by stálo bezmála 27 miliard korun. Jeho stavba by i s přípravami trvala nejméně jedenáct let," píše se ve zveřejněné studii.
Hypotetický úsek z Motola na letiště by měřil necelých sedm kilometrů a měl by pět nových stanic: Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Václava Havla. Pozitivem je podle analýzy Metroprojektu skutečnost, že by bylo vedení trasy obecném souladu s platným územním plánem i zásadami územního rozvoje. Studie také zmiňuje možnost budoucího propojení "letištní" linky metra s linkou B přes Zličín.
Cesta metrem z letištního terminálu na Můstek by trvala asi 25 minut.

STAROSTA I EXPERT: METRO NEMÁ SMYSL

Pro vedení metropole zůstává prioritou železniční spojení s letištěm přes modernizovanou kladenskou trať a její novou odbočku, což je projekt státu s odhadovanými náklady přes 30 miliard korun a podobnou dobou dojezdu jako v případě metra (11 minut na Veleslavín, 27 minut na konečnou do centra).
Z velké části by podzemní železnici měla doplnit tramvajová trať k terminálu 3, kterou město plánuje prodloužit ze současné konečné Divoká Šárka. Modernizace trati Masarykovo nádraží – Kladno už de facto začala loňskou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Další etapy rekonstrukce, zejména budování tunelů mezi Výstavištěm a Veleslavínem, ale budou náročnější a jejich stavba je v nedohlednu.
"Kvůli průtahům tohoto díla musíme zajistit variantu v podobě metra," zdůvodňuje stavbu metra na letiště náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

KOLEJE MAJÍ ZELENOU

Pravděpodobnost protažení metra na letiště se výrazně snížila po odklonění linky A k motolské nemocnici, které prosadili bývalý primátor Pavel Bém a exstarosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (oba ODS). Město si ale tuto variantu stále ponechává v záloze.
Opětovné stočení áčka na letiště považuje za nesmyslné řada politiků i dopravních expertů. "V souvislosti s plánovaným nárůstem cestujících na letišti bych se přikláněl k maximálnímu využití existující železnice do stanice Hostivice," domnívá se Miroslav Svítek z Dopravní fakulty ČVUT.

Dojezdová doba do
centra v evropských
metropolích
ŽELEZNIČNÍ Amsterdam Düsseldorf Brusel 10 12 17 SPOJENÍ minutách uvedené v jsou údaje
19
Barcelona
10
Curych
10
Frankfurt nad Mohanem
15
Londýn Heathrow
30
Paříž Charles de Gaulle
19
Oslo
METRO
40
Atény
20
Barcelona
cca 60
Istanbul Atatürk
(při cestě do historického centra
je třeba přestoupit na tramvaj)
15–20
Madrid Barajas
(na letišti jsou dvě zastávky
u různých terminálů)

Anketa: Měla by Praha dostavět metro A ze stanice Nemocnice Motol na letiště?

Ondřej Kolář starosta Prahy (TOP 09) "Já si myslím, že je to hloupost. Mělo-li jet metro na letiště, mělo tam jet z Veleslavína, ne z Motola. Z Motola ať odjede přes Řepy, které si metro jednoznačně zaslouží, do Zličína, kde už je depo, a já skutečně nevím, proč by nemohly dvě linky končit v jednom depu. Má-li na letiště doopravdy jet metro, tak ať se ve Veleslavíně postaví odbočka a linka ‚A1‘ jede jako expresní na letiště. Neumím si vážně představit, že přiletím do Prahy, sednu na metro a vydám se na okružní jízdu přes půlku města do jeho centra. Ale úplně nejlepší by bylo, kdyby se přestaly vymýšlet nové studie a konečně se začala stavět vlaková trať, která se plánuje už čtvrt století, ne-li déle."

Adam Zábranský předseda zastupitelského klubu Pirátů "Se studií Metroprojektu jsem se zatím neseznámil, ale za rozumnější řešení než prodloužení metra A na letiště stále považuji rychlodráhu na Kladno s odbočkou na letiště. Chápu snahu dát prodloužení metra do Motola smysl, ale za ty peníze to podle mě nestojí."

Petr Dolínek náměstek primátorky pro oblast dopravy (ČSSD) "Pokud jde o prodloužení metra A na Letiště Václava Havla, jedná se v tuto chvíli o variantu k železničnímu spojení, které má realizovat stát. Osobně zatím stále preferuji železnici. Vzhledem k průtahům je však naší povinnost zajistit variantu v podobě metra. Nyní o tom budou probíhat další jednání s ministerstvem dopravy."

Petr Šimůnek zastupitel KSČM "Metro na letiště je z přepravního hlediska nesmysl. Drážní úřad nemůže dát nikdy povolení k provozu metra, protože vlaky metra nemají vozy pro velkokapacitní zavazadla. Navíc intervaly metra a příletu letadel, hlavně po výstavbě třetí dráhy, se budou shodovat. Počet cestujících do centra Prahy bude odpovídat v minutových intervalech počtu cestujících z letiště, a metro tak přestane plnit funkci pro občany Prahy, protože do přeplněných vozů už nenastoupí. Jedinou rozumnou alternativou je urychlená výstavba rychlodráhy na Kladno s odbočkou na letiště."

Prof. Miroslav Svítek Dopravní fakulta ČVUT "Vzhledem k dlouhým časovým intervalům realizace dopravních staveb a v souvislosti s plánovaným nárůstem cestujících na Letišti Václava Havla bych se přikláněl k řešením, která jsou časově dostupnější, např. k maximálnímu využití existující železnice do stanice Hostivice. Jsem samozřejmě také příznivcem nových dopravních technologií typu SkyWay, ale tato řešení jsou nyní ve stadiu pilotních projektů a musí teprve získat potřebné certifikáty pro prakticky provoz."

Jiří Nouza zastupitel TOP 09 "Obecně považuji jakoukoli aktivitu v této oblasti za smysluplnou. Řekl bych, že alternativ mnoho není, spíše jde o to, kdo a jak bude tyto projekty financovat. Praha samotná to nezvládne."

Vratislav Filler dopravní expert iniciativy Auto*Mat "Poslední čtyři roky existuje shoda na železničním připojení, doplněném tramvají na ‚staré letiště‘. Nevidím důvod stavět metro a vracet se k variantě, které se před lety říkalo chalupoida, což je označení pro křivku spojující dva body nejdelší možnou vzdáleností. Nevím, proč s tou myšlenkou město znovu koketuje."

Alexandra Udženija předsedkyně zastupitelského klubu ODS "Nemám nic proti tomu, aby se připravovaly studie na zlepšení dopravní obslužnosti v Praze. Ale není možné skákat od návrhu k návrhu. Za prioritu pro Prahu nyní považuju vybudování nové linky D. A pro spojení se stále vytíženějším Letištěm V. Havla dáváme přednost rychlodráze, která nebude tak časově ani finančně náročná jako rozšíření linky A."       
 

Autor: 
JAN PROKEŠ
Zdroj: 
Pražský deník