Datum zveřejnění: 
30. 1. 2018

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Opravy 20 mostů plánuje letos i Kraj Vysočina. Pět z nich je v havarijním stavu. Na některých místech začnou rekonstrukce už během února, úřad je chce zaplatit z dotací a loňského přebytku.

Blanka POULOVÁ, redaktorka
Most přes řeku Šlapanku v obci Mírovka, kvůli havarijnímu je od 15. ledna uzavřený. Kraj Vysočina původně plánoval, že po mostě budou jezdit osobní auta, jenže to řidiči zemědělských strojů a taky nákladních aut porušovali a tak teď po mostě projdou jenom chodci. Pro obyvatele je to nepříjemnost, z jedné strany obce se na druhou stranu autem nedostanou a objíždět to musejí přes Havlíčkův Brod, navíc si tak najedou 8 kilometrů.

Libor HONZÁREK, místostarosta Havlíčkova Brodu /TOP 09/
Levá podpěra na tom levém břehu je už s nulovou únosností. Vzhledem k tomu, že by mohlo dojít k velikému průšvihu, tak se nedá nic dělat než uzavřít most plně.

Blanka POULOVÁ, redaktorka
Omezení kvůli statice mostu platí i v Bohdalově, už teď tam řidiči uprostřed obce jezdí v zúženém pásu. Spáry opěrných zdí mostu se drolí hned na několika místech.

Jitka SVATOŠOVÁ, mluvčí, Kraj Vysočina
Částku ve výši 150 milionů korun na opravy mostů a opěrných zdí schválí zastupitelstvo příští týden.

Blanka POULOVÁ, redaktorka
Kraj Vysočina spravuje celkem 872 mostů. V kategorii 6, která by se měla začít opravovat, jich je celkem 50. V havarijním stavu, tedy v přednostním režimu oprav, 5. Opravovat se bude i brněnský most v centru Jihlavy. Přípravné práce začnou v únoru, od dubna do listopadu pak bude most uzavřený.

Radek TULIS, mluvčí, Magistrát města Jihlavy
Město za úpravy na objízdných trasách utratilo zhruba 600 tisíc korun.

Blanka POULOVÁ, redaktorka
Práce budou stát přes 48 milionů korun. Most dlouhý 237 metrů převádí silnici druhé třídy přes hluboké údolí a říčku Jihlávku. Postaven byl v roce 1956. Blanka Poulová, Česká televize.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
S Pavlem Ryjáčkem z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí ČVUT teď přidáme podrobnosti. Dobrý den.

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Dobrý den.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Pane docente, viděli jsme pohled do dvou krajů. Zeptám se, jak jsou na tom mosty v Česku, máme jich je přes 17 000. Jsou spíš v dobrém nebo v horším stavu?

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Já bych to rozdělil na čtyři oblasti. První třídy, dálnice, tam je stav poměrně dobrý, tam se hodně investovalo, stavěly se nové dálniční úseky. Druhé, třetí třídy, krajské komunikace, tam přece jenom těch financí není tolik a ten stav je o něco horší. Malé města, vesnice, tam v podstatě neexistuje žádná evidence a databáze, jaký ten stav je. Poslední oblastí je SŽDC, Správa železniční dopravní cesty kde vlastně díky výstavbě koridorů se podařilo ten stav poměrně významně zlepšit.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
My jsme viděli teď, že napříč Českem a třeba i Praha je toho důkazem, jsou mosty v havarijním stavu. Proč se neopravují dřív? Existuje nějaká norma, podle které se musí třeba v nějakém intervalu pravidelně kontrolovat, sledovat?

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Existuje norma, podle které se provádí takzvané běžné a nebo hlavní prohlídky, které jsou ty běžné několikrát do roka. Ty hlavní minimálně každých šest let nebo čtyři roky nebo dva roky. Takže prohlídky se musí provádět. A na základě prohlídek je stanovený nějaký doporučení, kterým by se ten správce měl řídit. Samozřejmě druhá otázka jsou finanční prostředky, aby to opatření se dalo realizovat.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Co je tedy v Česku v péči o mosty špatně? Je to právě ta frekvence údržby nebo třeba i neodbornost s jakou jsou opravy prováděny?

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Tak, já bych asi neříkal neodbornost. Problémem asi největším tou ty finanční prostředky a současně s tím v řadě případů i přípravy jak z hlediska projektové, tak z hlediska prosazení třeba stavebního povolení, územní rozhodnutí. To je proces na mnoho a mnoho let. Konec konců to vidíme v Praze na řadě mostů.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Můžete nám, prosím popsat, jaké jsou mechanismy, jak zjistit stav mostu?

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Tak, jsou v zásadě dvě možnosti. První je vizuální prohlídka, při těch prohlídkách hodnotíme vizuální stav nosní konstrukce, to je nejjednodušší, nejlevnější a asi nejrychlejší. Pak je samozřejmě celá řada různých diagnostických metod. Můžeme dělat vrty do betonu, můžeme odebírat vzorky výstuže, vzorky oceli. Odvézt je do laboratoře. Zjišťovat jejich mechanické fyzikální, chemické vlastnosti a na základě toho odhadovat, jaký stav konstrukce je a získat podklady /nesrozumitelné/ a nebo rozhodnutí, co s tím mostem provádět a dělat.

Veronika KABÁTOVÁ, moderátorka
Děkuji za váš čas. A že jste byl hostem Událostí v regionech. Na shledanou.

Pavel RYJÁČEK, katedra ocelových a dřevěných konstrukcí
Na shledanou.      

Zdroj: 
ČT 1