Datum zveřejnění: 
23. 1. 2018

Dopravní uzavírky v Praze nabývají na síle. A spolu s nimi i spory pražských politiků, kdo za komplikace v hlavním městě může.
Od pátku se lidé nedostanou do jednoho z vestibulů vytížené stanice metra Budějovická, který je v havarijním stavu. Stejný důvod vedl k uzavírce Libeňského mostu. Problémy odstartovalo už v lednu zřícení lávky vedoucí z Troje přes Vltavu na Císařský ostrov.
K tomu se přidává řada plánovaných oprav – nejezdí tramvaje mezi nemocnicí Bulovka a Palmovkou ani na Malé Straně. Do Barrandovského mostu, bez něhož je doprava kolem Prahy těžko myslitelná, zatéká a hrozí mu koroze.
"Praha se pod současnou vládou rozpadá. Koalice na magistrátu říkala, že konečně začne makat, ale za tři roky jejího vládnutí se nestalo vůbec nic," kritizuje vedení města opoziční zastupitel za ODS Filip Humplík. Vládnoucí ANO, ČSSD a Trojkoalice podle něj nejsou schopné utrácet peníze vyčleněné na investice a začínat nové stavby. "A ty naplánované se zastavily," dodává Humplík.
Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) tvrdí, že se snaží dohánět skluz desítek let, kdy prý vedení metropole údržbu a opravy zanedbávalo. "Většina oprav je plánovaná, ovšem ta porce je obrovská," říká Dolínek, který je zároveň náměstkem primátorky Adriany Krnáčové (ANO).
Soudí také, že Technická správa komunikací, která spravuje i pražské mosty, na svou práci nestačí. "Není schopná připravovat projekty dostatečně rychle, proto budeme muset přistoupit k personálním změnám ve vedení společnosti," uvedl. Správa už po pádu lávky v Troji sesadila šéfa oddělení mostů Jana Zemánka.
Obtíže zvyšují i uzavírky východů z metra na Andělu a náměstí Republiky. Kromě výměny pohyblivých schodišť dostanou novou elektroinstalaci, dlažbu či obložení stěn, celkem je to práce na osm až devět měsíců. Rekonstrukci východu z metra směrem k obchodnímu centru Palladium dopravní podnik původně navrhl tak, že zasahovala do Vánoc, po protestech nakonec začala po Novém roce.
Podle dopravního odborníka Vladimíra Faltuse z ČVUT je ale problém spíše společenský a politický než technický. "V Troji nešlo jen o zřícení lávky, událost změnila postoj společnosti. Teď z něj plynou opatření, která by za jiných okolností město neudělalo. Zájem udržovat kapacitu dopravní sítě byl dlouho nadřazený nad technickým stavem mostů a z toho plynoucími riziky," hledá Faltus možné příčiny, proč je zchátralých mostů více.
Problémy s uzavírkami budou ještě pokračovat. Technická správa komunikací upozornila, že opravy bude potřebovat například most Legií, Hlávkův či Palackého. Po všech třech jezdí tramvaje.      

Autor: 
Kateřina Svobodová, Jan Wirnitzer
Zdroj: 
Hospodářské noviny