Datum zveřejnění: 
22. 1. 2018

ProfilID: ČVUT

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
A problémy jsou taky na dalších místech země, jak jsme už naznačili. Zhoršující se stav mostních konstrukcí potvrzuje taky analýza Unie mostařů České republiky, no, a tady jsou konkrétní čísla. Technický stav mostů se dělí celkem do sedmi kategorií, my jsme vybrali ty tři nejhorší a v nich je patrný jasný nárůst, jak už jsme koneckonců zmiňovali i před chvílí. Během sedmi let stoupl počet konstrukcí, které jsou ve špatném stavu, skoro o šest set. Ještě větší problém je u mostů, které spadají do kategorie havarijních. Těch je teď o dvaačtyřicet více. Unie mostařů taky pojmenovala příčiny současné situace, jako největší problém označuje nedostatek peněz. Údržba mostů se prý provádí jen v minimálním rozsahu a je přímo závislá na schválených rozpočtech. Ty jsou ale podfinancované, no, a od toho se potom odvíjí i další problémy. Opravy konstrukcí dělají neodborné firmy, které ve veřejných zakázkách nabízejí nejnižší cenu. Potíže se týkají taky lidských zdrojů, firmám totiž ve velkém chybí kvalifikovaní řemeslníci, kteří by měli se stavbou a rekonstrukcemi mostů zkušenosti. Tak pánové, kdybychom z těch tří důvodů, které jsme teď zmínili, finance, špatný výběr firem a špatné personální obsazení těch firem, málo odborníků, vybrat ten nejzásadnější, který by to byl? Který se na stavu tuzemských mostů odráží nejvíce?

Pavel RYJÁČEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
Myslím si, že to jsou finanční prostředky, jejich výše a samozřejmě i jejich členění, protože když se veřejnost dívá, řekněme, na mostní konstrukce, tak to, co vidí, je zábradlí a vozovka, když to řeknu velmi, velmi laicky a ten stav mostů začne být zajímavý až v okamžiku nebo významný, když dojde k nějaké nehodě nebo k nějaké havárii. Pak teda, pak teda začne ten zájem samozřejmě narůstat, což je logické.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ano, a pak jsou tam ty praskliny, které nejsou vidět, které by se měly pozorovat, jak už pan docent naznačil. Když bychom měli popsat, pane docente, zanedbávání péče o mosty, co se nedělá a mělo by se dělat. Jaké jsou ty nejčastější příčiny?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
No, zejména bych se chtěl zmínit o tom, že materiály použité na mostech nemají stejnou trvanlivost. To jsme viděli na některých těch záběrech, že jsou tam výkvěty. Co to znamená. Že je nefunkční izolace a, pardon, a voda se dostává do betonu a vytváří výluhy. Vytváří výluhy, rozpadá se beton, ale napadá také výztuž a dochází ke korozi výztuže, ať je to výztuž betonářská nebo předpínací.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Dobrá, když to otočím tu svoji otázku, když vezmeme v potaz most, o kterém mluvíte, hypotetický, jak by měla vypadat jeho údržba? Jak by mělo vypadat řádné kontrolování jeho stavu, abychom předešli něčemu katastrofickému.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
No, tak, máme běžné prohlídky, tam u takové běžné prohlídky, to je záležitost vizuální, provádí se jednou za rok a dělá se z toho zápis, čili kdo zodpovědný tam přijde, tak by měl řádně tu konstrukci prohlédnout a už by tam měla konstatovat, děje se s tou konstrukcí nebo neděje se s tou konstrukcí něco? Pokud se tam něco objevilo, tak by mělo následovat to, že dá pokyn příslušnému, dejme tomu, úředníkovi a ten úředník zajistí potom opravdu nebo následné řešení.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Tak a když přihlédneme k tomu, jak to s tuzemskými mosty vypadá, opět k té statistice, že se jejich stav zhoršuje, tak v čem je problém? Je problém v tom, že ty kontroly, že k nim nedochází nebo je problém v tom, že jsou jenom formální, někdo tam přijde, podívá se, něco sepíše nebo je problém v tom, že to sice sepíše správně, ale ten příslušný úřad už k tomu nepřihlédne? Mávne nad tím rukou? Kde je jádro, promiňte mi to, lidové rčení, kde je jádro pudla, kde je problém?

Pavel RYJÁČEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
Dneska existuje a už za poslední roky existuje takzvaný systém BMS na komunikacích pozemních, který eviduje stav mostů, eviduje prohlídky a dá se tam vidět, jak se stav mostů zlepšuje nebo zhoršuje. To znamená, existuje tady databázový systém, který sleduje mosty. Myslím si, že na prvních, druhých, třetích třídách a pravděpodobně i jinde a samozřejmě na SŽDC funguje dobře systém prohlídek, co jsem viděl osobně, tak za posledních 10 let se ten stav zlepšil a ty prohlídky se provádějí. Dříve, řekněme, ten stav nebyl tak, tak dokonalý, ale dnes si myslím, že ta prohlídkářská činnost probíhá, řekněme, uspokojivě, probíhá samozřejmě vizuálně, to znamená, není tam prostor na nějaké velké diagnostické činnosti.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
A jak moc úřady přihlížejí k těm odborným zprávám? Jak moc vážně berou to, když expert napíše: "Pozor! Tady by se mohlo něco stát." Což koneckonců může být i případ těch pražských mostů.

Pavel RYJÁČEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
No, upřímně, myslím si, že ten zápis řekne poměrně jednoznačně, kde ten problém je. Měl by navrhnout i opatření, která by se měla udělat. Většinou jde o to opravit hydroizolaci, aby do toho mostu, řekněme, dále nezatékalo a pak někdo musí vzít tento zápis a jít za, řekněme, nějakým člověkem, který drží finanční rozpočet a říct: "Potřebuju peníze na opravu toho a toho mostu," a tam ve velké většině případů ten problém skončí právě na nedostatku financí.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
To jsou města a obce nebo to je stát?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
To mohou být správy silnic, může to být ŘSD jako majetkový správce, mohou to být města, mohou to být vesnice anebo další, další správy, ale vlastníci těch mostů nebo jejich správci.

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Mimochodem na to, že se stát je netečný, na to si, na to si stěžuje taky právě Asociace konzultačních inženýrů. Teď budu citovat: "Na každém ročníku konference Mosty je zařazen problém údržby a stavebního stavu mostů jako prioritní téma. Z některých těchto konferencí byly poslány petice s varováním o havarijním a nebezpečném stavu mostů do Poslanecké sněmovny, na ministerstvo dopravy, předsednictvo vlády a další dotčené instituce, výzvy ale zůstávají bez jakékoli odezvy." Je to vina státu, že jsou mosty v tuzemsku v tak špatném stavu? Je to netečnost státu?

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
No, neměli bychom říkat, že jsou ve špatném stavu, protože mnoho konstrukcí máme velmi pěkných nebo převážně máme konstrukce velmi pěkné a dobře sloužící. Ta životnost mostních konstrukcí se odhaduje na sto lete a měla by být alespoň na sto let takových těch základních mostních konstrukcí. Já se tady dívám třeba na ten obrázek železničního mostu, my jsme tady nezmínili ...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ano, mezi Vyšehradem - Smíchovem.

Vladislav HRDOUŠEK, katedra betonových a zděných konstrukcí, Fakulta stavební, ČVUT
... vůbec železniční mosty a tam je situace trochu jiná nebo úplně jiná než u těch mostů u pozemních komunikací, u těch mostů silničních, tam se daří ten stav mostů zlepšovat, tam se za posledních 10, 13 let, železničáři mají trošku jinak rozdělenou tu kategorizaci závad a stavu mostů na tři kategorie, ale počet mostů, který vyžadují určitý stavební zásah a nebo statický zásah, ten se zmenšil zhruba na polovinu za poslední ...

Jiří VÁCLAVEK, moderátor
Ano, otázka je, jestli jsme zvolili správný příklad, protože právě lávky tady u toho železničního mostu, pokud se nemýlím, jsou uzavřené a musí projít rekonstrukcí nebude to zrovna levné. Pánové, děkuju pro tuto chvíli.

Zdroj: 
ČT 24