Datum zveřejnění: 
21. 1. 2018

Česko není zemí, kde by továrny chrlily statisíce dronů. Přesto se tu bezpilotní letadla vyrábí, a to pro celý svět. Češi se specializují na programování nejrůznějších aplikací pro drony nebo na vývoj bezpilotních letadel.

V Plzni vytvořili takzvaný Dronet, který poskytuje zázemí začínajícím vývojářům dronů a všeho, co s nimi souvisí. Právě tam vyvinuli program, který pomocí fotek pořízených drony hlídá stav mostů. 

Dron z bezpečné vzdálenosti nafotí jednotlivé praskliny, a speciální software pak dokáže s milimetrovou přesností porovnat snímky stejného místa v určitém časovém odstupu a zjistit vývoj praskliny.

Na takovéto úkoly se používají takzvané multikoptéry, tedy elektrické drony se čtyřmi nebo i více vrtulemi. Laikům se budou zdát velmi podobné jako drony z hračkářství. 

Drony stále nejsou stoprocentně spolehlivé, říká expert

„Dosahujeme velmi dobrých výsledků. Obstáli jsme i v soutěži robotů ve Spojených arabských emirátech, kde byly nejlepší týmy světa,“ říká Martin Saska z Elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze. 

„Nezabýváme se vývojem hardwaru, spíše vyvíjíme inteligenci helikoptéry,“ upřesňuje zaměření činnosti skupiny multirobotických systémů, kterou na ČVUT vede. 

Širšímu využívání dronů v různých oblastech lidské činnosti podle Martina Sasky stále brání především bezpečnost. „Tyto helikoptéry stále nejsou stoprocentně spolehlivé, a tedy ani bezpečné. Nejsou to letadla vybavená několika redundantními systémy, které mohou nahradit například vypadlý senzor,“ říká. 

Dron, nebo bezpilotní letadlo? 

Dron ale může být i klasické letadlo s křídly, které pouze nemá pilotní kabinu. Pilot totiž sedí dole na zemi. Letadlo je řízené z ovládací jednotky umístěné v jakémsi kufru, který váží přibližně padesát kilogramů, tedy skoro víc než samotné letadlo. 

Jsou v něm hlavně těžké baterie na zálohování elektřiny,“ vysvětluje v hale v pražském Radotíně, kde se drony montují, Ladislav Semetkovský.

Jde vlastně o mobilní řídící stanici. Na levém monitoru se zobrazují informace o letadle a na pravém jsou v reálném čase záběry z kamery umístěné na letadle,“ popisuje spolumajitel společnosti Primoco UAV. 

Vrtulových letadel s benzínovým motorem tu vyrobí padesát ročně, tedy každý týden jedno.   

Autor: 
Martin Karlík
Zdroj: 
rozhlas.cz