Datum zveřejnění: 
11. 1. 2018

Pro Brno je vhodnější nádraží v centru, plyne z nových posudků. Před dvěma měsíci zveřejněná studie přitom dospěla k závěru, že jsou výhodné polohy obě.

Brno – Brněnští radní zadali vypracování dalších posudků loni na podzim, dva týdny poté, kdy Správa železniční dopravní cesty zveřejnila studii proveditelnosti přestavby železničního uzlu.
Podle správy studie ukázala, že je výhodná varianta nádraží v centru i mimo něj.
Jihomoravští radní i městský architekt podporují variantu v přesunuté poloze.

POSUDKY PRO CENTRUM

Posudky zpracovali čtyři odborníci z českých a slovenských univerzit. Výsledky radní zveřejnili včera. Podle primátorova náměstka Martina Andera se všichni autoři shodli na tom, že je vhodnější nádraží v centru, varianta nazývaná Pod Petrovem. "Z hlediska doby cestování nejen vlakem, ale i návaznou městskou hromadnou dopravou bude pro lidi výhodnější varianta Pod Petrovem," uvedl například jeden z autorů, Lukáš Týfa z Českého vysokého učení technického v Praze.

ARCHITEKT: PŘESUNOUT

K poloze železničního nádraží zveřejnil stanovisko i městský architekt Michal Sedláček. "Jestli chceme, aby se Brno rozvíjelo, tak musíme postavit nové nádraží u řeky. Bude o deset let dříve, levněji a s nejmenšími dopady na život ve městě," řekl.
Stejně rozhodli i jihomoravští krajští radní. "S pracemi na variantě u řeky mohou dělníci začít už za tři roky, u varianty Petrov za osm až patnáct let," uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

JE TO MANIPULACE

Posudky kritizuje předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. "Účelově se věnují pouze části dopravních a ekonomických hledisek. Tím jsou manipulativní a nedůvěryhodné," upozornil.
Podle Martina Andera radní zadali vypracování posudků proto, aby mohli lépe posoudit obě varianty. "Jde vlastně o přečtení studie proveditelnosti nádraží odborníkem. Běžný laik se totiž v odborných podkladech často ztrácí," vysvětlil náměstek. Za posudky Brno zaplatilo 144 tisíc korun. Radní se na jejich zadání shodli jednomyslně. Studii proveditelnosti zveřejnila Správa železniční dopravní cesty loni na konci října. Státní organizace za ni dala skoro třiadvacet milionů korun.

Poloha hlavního brněnského nádraží

- Správa železniční dopravní cesty zveřejnila vloni na podzim studii, podle níž jsou pro Brno výhodné obě polohy nádraží. - Brněnští radní pak zadali čtyřem odborníkům vypracování posudků, z nichž vyplynulo, že je výhodnější poloha v centru. - Jihomoravští radní v pondělí rozhodli o podpoře přesunuté varianty nádraží. Odsouhlasit ji musí i zastupitelé. - Městský architekt Michal Sedláček v úterý také upřednostnil variantu u řeky kvůli rychlejší výstavbě a menším dopadům na život lidí ve městě.       

Autor: 
PAVLA HLOUŠKOVÁ
Zdroj: 
Brněnský deník