Datum zveřejnění: 
11. 1. 2018

Brno – Brněnští radní zadali vypracování dalších posudků k nádraží loni na podzim, dva týdny poté, kdy Správa železniční dopravní cesty zveřejnila studii proveditelnosti přestavby železničního uzlu. Podle správy studie ukázala, že je výhodná varianta nádraží v centru i mimo ně. Jihomoravští radní i městský architekt podporují polohu v centru.

POSUDKY PRO CENTRUM

Posudky zpracovali čtyři odborníci z českých a slovenských univerzit. Výsledky radní zveřejnili včera.
Podle primátorova náměstka Martina Andera se všichni autoři shodli, že je vhodnější nádraží v centru, nazývané pod Petrovem. "Z hlediska doby cestování vlakem i návaznou městskou dopravou bude pro lidi výhodnější varianta pod Petrovem," uvedl jeden z autorů, Lukáš Týfa z Českého vysokého učení technického v Praze.

ARCHITEKT: PŘESUNOUT

K poloze nádraží zveřejnil stanovisko městský architekt Michal Sedláček. "Jestli chceme, aby se Brno rozvíjelo, tak musíme postavit nové nádraží u řeky. Bude o deset let dříve, levněji a s nejmenšími dopady na život ve městě," řekl.
Stejně rozhodli i jihomoravští radní. "S pracemi na variantě u řeky mohou dělníci začít už za tři roky, u varianty Petrov za osm až patnáct let," uvedl náměstek hejtmana Martin Maleček.

JE TO MANIPULACE

Posudky kritizuje předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. "Účelově se věnují pouze části dopravních a ekonomických hledisek. Tím jsou manipulativní a nedůvěryhodné," upozornil.
Podle náměstka Andera radní zadali vypracování posudků proto, aby mohli lépe posoudit obě varianty. "Jde vlastně o přečtení studie proveditelnosti nádraží odborníkem. Běžný laik se totiž v odborných podkladech často ztrácí," vysvětlil.
Za posudky Brno zaplatilo 144 tisíc korun. Radní se na jejich zadání shodli jednomyslně. Studii proveditelnosti zveřejnila Správa železniční dopravní cesty loni na konci října. Státní organizace za ni dala skoro třiadvacet milionů korun.       

Autor: 
PAVLA HLOUŠKOVÁ
Zdroj: 
Blanenský deník