Datum zveřejnění: 
8. 1. 2018

Ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) se s elektronickým mýtem pro kamiony dlouhodobě nedaří. Na soutěž, která má najít nového provozovatele od roku 2020, se valí jedna kritika za druhou. A antimonopolní úřad zatím zakázal uzavřít s budoucím vítězem smlouvu. Je výběrové řízení před krachem?

Krátce před Vánocemi dorazil premiérovi Andreji Babišovi (ANO) rozhořčený dopis jedenadvaceti starostů z jihozápadních Čech. Stěžují si v něm na současné výběrové řízení na nového provozovatele mýta od roku 2020, které počítá s rozšířením zpoplatněných silnic I. třídy o 900 kilometrů. Obávají se, že se právě do jejich měst včetně Klatov, Strakonic či Vodňan za dva roky přesune těžká nákladní doprava. Leží totiž na trase mezi Plzní a Českými Budějovicemi, kde se ani v budoucnu nemá platit mýto – na rozdíl od souběžné silnice přes Nepomuk a Blatnou.
Starostové v dopise uvádějí, že se od loňského jara snažili o plánovaném zpoplatnění nových silnic jednat s ministrem dopravy Ťokem nebo jeho podřízenými, jenže na jejich žádosti nikdo nereagoval. O to více je dopálilo následné Ťokovo vyjádření z loňského podzimu, podle něhož už mýto není možné měnit kvůli vyhlášení výběrového řízení na nového provozovatele. A dodal, že o tom rozhodla ještě koaliční vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD). "Pokud chtěl někdo diskutovat o rozsahu zpoplatnění, měl proti němu protestovat tehdy," řekl Ťok.

Tisíce protestních podpisů

Nazlobení starostové z jihozápadních Čech se proto obrátili přímo na ministerského předsedu Babiše a současně se připojili k petici Stop mýtu na jedničkách. Nejsou zdaleka jediní. Petici podporují starostové po celé republice, kraje a přidávají se i dopravní experti a instituce včetně Hospodářské komory ČR. Minulý týden pod dokumentem figurovalo více než 3,2 tisíce podpisů. "Znění tendru jde proti deklarovanému rozvoji regionů, neuvážené zpoplatnění více než 900 kilometrů silnic I. třídy zcela nepochybně bude znamenat vyšší intenzitu nákladní dopravy ve městech, obcích a na silnicích II. a III. třídy. Toto zpoplatnění může mít zároveň dopad i na cenu lokálních produktů, protože místní dopravci budou muset platit mýto," uvádí se v petici.
Podle neoficiálních informací TÝDNE byl nakonec Ťok na schůzce s politickými špičkami hnutí ANO dotlačen k tomu, aby s kritiky začal více komunikovat. "Já vnímám, co říkají lidé, co říkají starostové, my to dáme na stůl a budeme k tomu organizovat veřejnou debatu," uvedl koncem roku na TV Barrandov premiér Babiš. "Bude to absolutně transparentní a vyslechneme si experty, názory, opozici a tak dále. A rozhodneme se pro nejlepší variantu."
Ministerstvo dopravy posléze oznámilo, že v lednu svolá k mýtu speciální pracovní skupinu, kam vyšlou své zástupce Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Asociace krajů ČR a sdružení Česmad Bohemia. Ťok dokonce poprvé připustil možnost, že by se soutěž na nového provozovatele mýta zrušila, byť posléze tuto radikální variantu odmítl. "Rušit tendr v této fázi není efektivní," řekl ministr. I tak má pracovní skupina řešit "rizika případného zrušení tendru, nakolik by bylo možné stihnout vypsat novou soutěž nebo jak případně minimalizovat dopad rozšíření mýtného na silnice I. třídy o 900 kilometrů".

Šetření antimonopolního úřadu

Jenže kritika rozšiřování o 900 kilometrů není jediný problém probíhajícího výběrového řízení na mýto za 29 miliard korun, do něhož se přihlásili jen čtyři zájemci, ačkoli resort původně počítal s pěti až sedmi firmami. Chybějí velcí evropští hráči včetně italského Autostrade, francouzského podniku Sanef nebo španělské firmy Abertis. V Polsku se přitom do obdobné soutěže přihlásilo třináct konsorcií, v Belgii sedm. Českou soutěž nyní zkoumá antimonopolní úřad, který dokonce vydal předběžné opatření, podle něhož ministerstvo dopravy zatím nesmí podepsat smlouvu s budoucím vítězem tendru.
Úředníci prověřují, jestli nebyl porušen zákon už při vyhlášení soutěže loni v létě. Se základní dokumentací ministerstvo totiž uchazečům vydávalo rovněž citlivá data, která mohou být zneužita třeba k hackerským útokům. Vedle současného provozovatele mýtného systému, společnosti Kapsch, na to upozornila i ČSOB, která je správcem mýtných plateb. Ministerstvo dopravy kritiku odmítlo, ovšem podle Kapsche posléze vydávané podklady upravilo, takže část zájemců o mýtný tendr dostala jinou zadávací dokumentaci.
Antimonopolní úřad řeší rovněž samo zadání výběrového řízení. Ministerstvo tvrdí, že jde o technologicky neutrální soutěž, takže firmy mohou nabídnout mikrovlnný systém, jenž se na českých dálnicích a vybraných silnicích aktuálně používá, anebo satelitní. Kapsch upozornil, že zadání je natolik široké, rámcové a obecné, že prakticky nebude možné porovnat jednotlivé nabídky. Není prý například jasné, kolik a jakých komponent nutných pro chod mýta si stát reálně objednává.

Preferovaný satelit?

Kapsch, ale třeba i profesoři z dopravní fakulty Českého vysokého učení technického a někteří nezávislí dopravní experti navíc tvrdí, že zadání soutěže nahrává jednomu systému. Ostatně tři ze čtyř uchazečů mají zkušenosti výhradně se satelitem, jen Kapsch provozuje satelitní i mikrovlnný systém. "Nejen počet účastníků, ale i jejich složení potvrzuje, že český tendr má daleko k technologické neutralitě," uvedl Karel Feix, generální ředitel české pobočky Kapsch. Upozornil, že výběrem satelitní technologie by přišly vniveč miliardové investice do roky budovaného mikrovlnného systému. Proto by podle něho bylo výhodnější, kdyby se soutěžilo o nového provozovatele této zavedené technologie, jako se to udělalo v Rakousku. Druhou variantou je, že by současný mýtný systém převzal stát, sám by ho provozoval a soukromé společnosti si najímal pouze na vybrané činnosti.
Ministr dopravy Ťok na výtky Kapsche reaguje podrážděně a tvrdí, že se firma jen snaží soutěž shodit a získat tento byznys pro sebe. Kapsch se proti tomu ohradil. TÝDEN nyní zjistil, že proti zadání mýtného tendru má námitky i maďarský uchazeč, paradoxně tvrdí, že soutěž nahrává mikrovlnnému systému, který nyní provozuje právě Kapsch.       
 

Autor: 
Pavel Baroch
Zdroj: 
Týden