Datum zveřejnění: 
7. 1. 2018

Lidé, kteří bydlí na Janáčkově nábřeží, iniciovali testování emisí z lodí, které jezdí po Vltavě. Praha 5 si je proto nechala změřit od renomovaných odborníků z ČVUT a Akademie věd ČR. Výsledky měření ukázaly, že jsou často dokonce horší než u aut.

„Na základě podnětů občanů bydlících u Janáčkova nábřeží jsme zahájili měření emisí z lodní dopravy, které doposud nikdo nedělal. Výsledky ukazují, že v určitých místech jsou emise z lodí větší problém než z aut, třeba u Dětského ostrova. Měření prováděli největší odborníci v ČR, jsou nezpochybnitelná a musí se řešit co nejdříve. My v tom máme svázané ruce, nejdříve musí dojít ke změně legislativy. Když jsme toto téma otevřeli, rádi budeme nadále nápomocni, aby zákonodárci přijali změny co nejdříve. Vzhledem k tomu, že příští jaro máme otevřít kompletně zrekonstruovaný Dětský ostrov, jsou tyto výsledky pro mě velmi důležité,“ říká starosta Prahy 5 Pavel Richter (TOP 09).

Jedna loď znečistí ovzduší jako tisíc autobusů

Emise částic u „nejhorších“ lodí jsou desetinásobky emisí plavidel s novými motory. Plavební komory a náplavky, kde kotví lodě, jsou místa na Vltavě s nejvyšším počtem částic na centimetr krychlový. Rozptyl naměřených hodnot je značný proto, že některé lodě mají relativně nové moderní motory, jiné jsou však desítky let staré a často také ve špatném technickém stavu.

„Naftové motory obecně produkují velké množství pevných částic i oxidů dusíku. U silničních vozidel emise částic výrazně snižují filtry, emise oxidu dusíku redukční katalyzátory. U nesilničních motorů, včetně těch lodních, se filtry a katalyzátory zavádějí s nějakým zpožděním, neplatí pro ně tak přísné emisní normy a nepodléhají kontrolám. Emise mezi jednotlivými naftovými motory se tak liší až o několik řádů, starý lodní motor ve špatném stavu může vyprodukovat tolik částic jako několik tisíc nových autobusů,“ uvedl k výsledkům docent Michal Vojtíšek, Ph.D., z Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Podle něj je nejprve nutné seřídit motory a pečlivě je udržovat a následně přistoupit k výměně starých nevyhovujících motorů za modernější. „Jenže k tomuto technickému řešení nemůžeme nutit majitele a provozovatele lodí, problém technický se stává problémem legislativním,“ podotkl.

 

Autor: 
Zuzana Půrová
Zdroj: 
nasregion.cz