Datum zveřejnění: 
7. 12. 2017

 Ve Studénce vlak narazil do spadlé mostní konstrukce na přivaděči dálnice D1, který tehdy dělníci rekonstruovali.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
Stejně jako ke všem, které se nehody týkaly, i k dnešnímu soudu přijel Richard Salamon. Před 9 lety jel osudným vlakem na koncert. Místo něj pomáhal vytahovat z trosek raněné. A psychické následky si nese dodnes. Nejdříve si poslechl závěrečnou řeč. Vyhlášení rozsudku soudce naplánoval na čtvrt na 10.

osoba
Povstaňte a vyslyšte rozsudek, jménem republiky Okresní soud v Novém Jičíně rozhodl v hlavním líčení konaném dne 7. prosince 2017.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
Obžalovaní z obecného ohrožení s hrozícím trestem 3-6 let nepodmíněně. Osvobozující verdikt si dnes vyslechli 3 z 10.

osoba
Se podle paragrafu 226 písmeno C trestního řádu zprošťují obžaloby.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
Petr Janouškovec, Michal Foniok a Jiří Vlach. Ani jeden se po vynesení rozsudku nechtěl odvolat. A ani jeden nechtěl výrok soudu komentovat.

osoba
Děkuju, nebudu říkat nic.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
Po vynesení rozsudku se odvolal státní zástupce. Podle něj se s mostem nevhodně manipulovalo už 2 dny před tragickou událostí 6. 8.

Aleš KOPAL, státní zástupce
Musel tam být pohyb s tím mostem, s tím mostem se hýbalo a když to vyhodnotíme, logicky to vyhodnotíme, proboha, kdo byl na tom mostě toho 8. 8.? Já s nimi absolutně nesouhlasím, protože se domnívám, že co nebylo zjištěno opravdu, tak nebyl ten poslední impuls, který vedl toho 8. 8. v 10:30 k tomu pádu mostu.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
K nehodě ve Studénce bylo vypracováno několik znaleckých posudků. Ani jeden z nich ale neukázal na konkrétního viníka. Za vším podle nich stojí série hned několika pochybení.

Miloslava POŠVÁŘOVÁ, soudní znalkyně
Když ti obžalovaní nevypovídali a nebyli schopni říct, jestli to byla pravda nebo to nebyla pravda, tak je to obtížné, protože po té havárii tam nebyly zajištěny žádný vlastně důkazy k tomu, aby to podepřelo vlastně ten způsob iniciace toho pádu.

Tereza KRUMPHOLZOVÁ, redaktorka
Pavla DAŇKOVÁ, redaktorka
Dnešní rozsudek stále není pravomocný. Státní zástupce teď musí vyčkat na jeho odůvodnění. Tereza Krumpholzová a Pavla Daňková, Česká televize.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Petr Janouškovec, Michal Foniok, Jiří Vlach. Tito 3 tedy k soudu přišli. Ostatní už ne. Miroslav Kovalík, Zdeněk Malý, Oldřich Magnusek, Michal Adam, Jiří Karásek, Marek Krejčiřík, Ladislav Novický, ti všichni byli dnes tedy viny zproštěni. Reakce účastníků nehody jsme natáčeli hned po vynesení rozsudku.

Pavlína BULUŠKOVÁ, matka zraněného cestujícího
To nikam nepostoupilo, nikam to nepokročilo, a pan soudce to sám řekl. 37 Po takové době už se snad ani nedá rozhodnout. Kdo si po 10 letech pamatuje, co dělal nebo nedělal? Ale jako přece ti lidi si za to nemůžou sami, že tam zemřeli, že mají doživotní následky, jako to přece takhle nemůže skončit.

redaktorka
Tak dlouho čekáte a teď slyšíte takový...

Richard SALAMON, cestující z vlaku
Jsem vyloženě naštvaný jako. To snad ani není pravda. To si dělají srandu úplně z lidí, z celého národa, jako čekal jsem cokoliv, ale že budou všichni osvobozeni, to ne. Tady jsou prostě peníze přednější než lidský život.

redaktorka
Berete to tak, že za to nikdo nemůže, za tu nehodu, pochopil jste tak ten rozsudek, nebo jak to vnímáte?

Richard SALAMON, cestující z vlaku
To tak vypadá, že prostě asi ten most spadl sám, protože obžalovaní jsou nevinní, jak to prohlásil soudce, nevím, nemám slov jako. Hlava mi to nebere. Je dobře, že se aspoň státní žalobce odvolal, protože já věřím, že někdo bude odsouzený. Ale kdy? Jestli se toho vůbec
všichni dožijeme.

Naděžda TOMČÍKOVÁ, předsedkyně sdružení Comenius 2008 Studénka
Tak je to pro nás hrozné, protože asi nejhorší varianta, která mohla nastat, protože někdo tam musel něco dělat. Nám velmi to ublížilo. /Nesrozumitelné/ těm lidem, 8 lidí, 8 jejich rodin je vlastně nešťastných, a všichni ten trest očekávali, to znamená, i když /nesrozumitelné/, i když se nevrátí, i když nám to nepomůže v ničem, samozřejmě /nesrozumitelné/, takže za každou vinu, provinění by měl být trest a pak by teda bylo provinění, trest žádný, tak...

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Co říkáte tedy na ten rozsudek, že soud zprostil obžaloby všech 10 obžalovaných v kauze?

Tomáš KAMRÁD, cestující
Prosím? Vždyť tam zahučelo 8 lidí. Jak je mohou zprostit? Já to beru tak, že zabili 8 lidí prostě. A nikdo nebude potrestaný. Tak to jste mi trochu. Co vám mám na to říct? To není normální přece.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
20. června 2010 vyšetřování v kauze Studénka skončilo, přineslo 10 obviněných hlavně ze stavebních firem, kteří si o měsíc a půl později vyslechli obžalobu z obecného ohrožení z nedbalosti. Podle hlavního vyšetřovatele byla příčinou tragédie mnohá zanedbání a nedostatky při rekonstrukci mostu. Spis měl 11 tisíc stránek.

Radek WIGLASZ, redaktor
20. června 2011 se všech 10 obžalovaných sešlo poprvé před soudem. A ten začal hlavně soubojem obhájců obou stavebních firem.

Marek JEŽEK, právní zástupce Oldřicha Magnuska, firma Bögl & Krýsl /natočeno 20. 6. 2011/
Samozřejmě to trestní řízení se momentálně dostává do boje dvou firem asi o náhradu škody nebo otázky náhrady škody.

Tibor ROVŇÁK, právní zástupce Jiřího Vlacha, firma Dopravní stavby Ostrava /natočeno 20. 6. 2011/
Opravdu se domnívám, že to zavinění není na pracovnících ODS.

Radek WIGLASZ, redaktor
Shodli se ovšem na tom, že pád mostu nemohl za železniční nehodu. Na vině byly podle nich i České dráhy, které nenařídily výluku. A společně pak i více než hodinu doslova grilovali strojvůdce Jiřího Šindeláře otázkami, zda v úseku nepřekročil rychlost, nebo jestli věnoval řízení lokomotivy dostatečnou pozornost. Přitom i podle závěrů vyšetřování svou bleskovou reakcí zachránil další lidské životy.

Jiří ŠINDELÁŘ, bývalý strojvedoucí /natočeno 20. 6. 2011/
Bral jsem to úplně normálně, opravdu jako, protože ten strojvedoucí
opravdu si nemůže jezdit, jak se mu zlíbí, ten opravdu musí dodržovat rychlosti.

Radek WIGLASZ, redaktor
K soudu pak nechal zástupce Dopravních staveb Ostrava přivézt i model mostu, aby na něm svědci mohli demonstrovat, jak byl podepřen a jak byla rekonstrukce naplánována. A pak se u soudu začali střídat soudní znalci se svými posudky. Za obžalobu dorazil například Jiří Studnička z ČVUT.

Jiří STUDNIČKA, znalec obžaloby, ČVUT /natočeno 18. 9. 2013/
Co se stalo, co se stát nemělo, bohužel je to jako vždycky, je to prostě hromadění drobných příčin, jedna sama by nestačila.

Radek WIGLASZ, redaktor
Celkem se nakonec objevilo před soudem 5 znaleckých posudků. Na ten poslední se čekalo rok a půl. Ale podle předsedy senátu ani jeden z nich nebyl schopný říct, co přesně pádu mostu předcházelo a co jej vůbec způsobilo. Radek Wiglasz, Česká televize.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Odůvodnění rozsudku natáčela kolegyně Tereza Krumpholzová s předsedou senátu.

Jaromír PŠENICA, předseda senátu, Okresní soud v Novém Jičíně
To bych neřekl bych, že za to nikdo nemůže, za tu nehodu určitě někdo může, ale my jsme u těch obžalovaných nedovodili, že za to můžou, protože jak jsem uvedl, my jsme nezjistili, proč ten most spadnul. Já si myslím, že tady by se řeklo, že za ten pád mostu nevíme, kdo může, ale za to, že ten rychlík jel tak rychle, víme, kdo může, a to nemůžou oni, to už bylo řečeno, máme tam investora, máme tam projektanta, tam, byly tam České dráhy, které mohly tu, ty výluky nařídit ze dne na den, takže tam je třeba se jich ptát, proč ty výluky tam nebyly. Co se bude dít? Dít se bude to, že pan státní zástupce si podal odvolání, to znamená, musí vyčkat odůvodnění rozsudku, jak jsem říkal, ta kostra má 180 stran, předpokládám, nějakých 250, možná 300, takže mi bude chvilku trvat, než ho napíšu, až ho napíšu, pan státní zástupce ho dostane, tak do 8 dnů má, když si pro odvolání odůvodnění měl odůvodnit, no, pošleme mu to na krajský soud.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Cestující z 8. 8. 2008 čekali i na další možnost odškodnění, zatím jim společnost Dopravní stavby Ostrava, která měla opravu mostu nad tratí na starosti, vyplatila přes 2,5 milionu korun, téměř 6 milionů korun poškozeným uhradily České dráhy a 1,5 milionu korun firma Bögl a Krýsl.      

Zdroj: 
ČT 1