Datum zveřejnění: 
5. 12. 2017

ProfilID: ČVUT

"Můstek se zřítil asi kvůli přetržení zrezivělých lan," tvrdí odborníci.

Trosky zřícené lávky, jež spojovala Troju s pražským Císařským ostrovem, budou převezeny k nedaleké betonárce. Zde se je chystá detailně prozkoumat znalec. Lávka, která se zřítila v sobotu, nebyla v dobrém stavu. Příčina jejího pádu je však stále neznámá.
"Teď se to rozřeže a převeze k betonárně v Troji, kde se kusy znovu poskládají. Rozřeže se to po dvoumetrových dílech a znalec bude kontrolovat lana," říká náměstek primátorky Petr Dolínek.
Příčinou sobotního zhroucení mostku v Troji bylo pravděpodobně přetržení hlavních nosných ocelových lan, které způsobila koroze. Alespoň podle odborníků ze Stavební fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze. Ti si myslí, že návrh projektu i kontroly, které dělala specializovaná firma Pontex, byly v pořádku. Jak je možné, že kontrolní systém lávky ještě pár minut před jejím zřícením nesignalizoval žádný problém, však nevědí. "Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku, a když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů," uvedl Vladislav Hrdoušek z ČVUT s tím, že problém vidí spíše v trvanlivosti některého materiálu. "Měla se kontrolovat pevnost betonu, zda se nerozpadá a drží. A pak, jestli do té konstrukce nezatéká. Tyhle věci se těžko diagnostikují," dodává Hrdoušek.
Na místě nehody, kde utrpěli mnohačetná zranění dva lidé a další dva vyvázli s pohmožděninami, by mohl na jaře dočasně vzniknout pontonový most. Ve hře je také zavedení nového přívozu. "Za sebe bych řekl, že prioritou je urychlené zavedení přívozu a na jaro mít domluvený ponton od armády, o čemž budeme zítra (v úterý) jednat," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský.
Místo neštěstí o víkendu zkoumali pražští policisté, kteří místo události následně opět předali správci lávky, tedy Technické správě komunikací. Prošetřování celé události, které vedou kriminalisté krajského ředitelství pražské policie, podle policejní mluvčího Tomáše Hulana pokračuje i nadále. Lávku, která má zcela totožnou konstrukci a stejného projektanta, který nakreslil zřícenou lávku v Troji, mají i Středočeši. V Nymburce po ní přes řeku Labe přejdou stovky lidí denně. Starosta nyní uklidňuje místní s tím, že situace kolem nymburského můstku není zdaleka tak kritická jako u toho pražského. Přivolal také statika a další experty, aby zde provedli revizi.
"Zásadní rozdíl je, že naše lávka nebyla pod vodou a nebyl o ni během povodní zaseknutý kontejner s odpadem jako o tu pražskou. Poškození bylo mnohem horší," sdělil serveru iDNES.cz starosta Nymburku Pavel Fojtík.
Nymburská lávka má však k ideálnímu stavu také daleko. Dílo projektanta Jiřího Stráského slouží ve městě prakticky stejně dlouho jako lávka v Troji, tedy od roku 1984. Město mělo již v minulosti v plánu její rekonstrukci a má už z dřívějška zpracovanou i projektovou dokumentaci. Opravu však experti zatím nepovažovali za akutní.
Pokud by vše šlo bez problémů, nový most by podle nymburského starosty mohl stát v roce 2019. Situace však závisí na tom, zda se městu podaří sehnat finance na stavbu i z jiných zdrojů. Starosta se nechal také slyšet, že by na opravu lávek mohlo v budoucnu přispět ministerstvo pro místní rozvoj.

Autor: 
FILIP JAROŠEVSKÝ
Zdroj: 
Metro