Datum zveřejnění: 
5. 12. 2017

 Hlavní nosná lana Trojské lávky pravděpodobně zrezla, praskla a konstrukce Trojské lávky se rozlámala.
Odhad, který už v neděli nastínil expert ze stavební fakulty ČVUT Michal Drahorád, se čím dál tím víc jeví jako reálný. Možnost proreznutí lan nevyloučil ani Václav Hvízdal, šéf firmy Pontex, která technický stav lávky průběžně monitorovala.
"Kontrola hlavních lan po celé délce nebyla technicky možná," připustil.
Drahorádův kolega z fakulty Vladislav Hrdoušek rovněž míní, že právě koroze lan, respektive jejich přetržení, mělo za následek náhlé zhroucení lávky do Vltavy.
Včera zároveň potvrdil konstatování Hvízdala. "Posuzovat lana komplexně je prakticky vyloučeno," shrnul Hrdoušek. Monitoring prováděný Pontexem byl prý standardní, jinými slovy více dělat nešlo. V poslední oficiální diagnostice přemostění je navíc výslovně uvedeno, že "nosná lana jsou v uspokojivém stavu, přičemž ale na některých místech nelze vyloučit stav zhoršený".
Alarmující je zjištění, že problém obdobného charakteru se může vyskytnout také na Barrandovském mostě.
Jeho podrobné hodnocení potvrdilo nutnost opravy tak zvaného lanového a tyčového přepínacího systému.
I uzavření Radotínské lávky, rovněž zavěšené na částečně zkorodovaných lanech, se jeví jako pravděpodobné. "Zvažuje se to dlouhodobě.
Teď musíme jednat rychle," potvrdil náměstek primátorky Petr Dolínek.

Jsou nosná lana mostu či lávky zrezlá? Mohou prasknout? A kdy se to stane?
Postupné rozkrývání příčin sobotního neštěstí v podobě zřícení Trojské lávky dokládá, že žádné, byť technicky sofistikované sledování stavu konstrukce nemusí zabránit nejhoršímu. Přestože jej prováděla podle zasvěcených špička ve svém oboru – firma Pontex.
"Nosná lana není možno kontrolovat po celé jejich délce," potvrdil expert ze stavební fakulty ČVUT Vladislav Hrdoušek. Podle jeho mínění jde v případě zachycení závady zrezivělých lan spíše o náhodu a také o schopnost správného odhadu konkrétního kontrolora. Ten prý zpravidla volí prověřování lan v místech největšího zatížení. Pokud se ovšem netrefí, následky mohou být fatální. Expert zároveň upozornil, že svou roli mohla sehrát vada materiálu, případně zatékání do konstrukce lávky.

DOKUMENT TSK JE NEÚPROSNÝ

Hrozivé je, že právě tento problém vykazuje jedna z nejvytíženějších dopravních staveb v metropoli – Barrandovský most. "Hlavní revize mostu provedená v roce 2015, spojená s prohlídkou a diagnostikou komorových tubusů nosných konstrukcí zjistila výrazné průsaky vody. Vzniká nebezpečí jejího průniku do trubek kabelového předpětí a vzniku koroze předpínací výztuže s nezvratnými náledky," píše se na adresu Barrandovského mostu v oficiálním materiálu Technické správy komunikací (TSK) z dubna 2016. Na vědomí ho vzali primátorka Adriana Krnáčová (ANO) i její náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Oba politici se seznámili i s tím, že izolace mostu je na konci své životnosti a je nutno do dvou let připravit její plošnou výměnu v obou jízdních směrech. "Nejpozději však do roku 2020," varuje materiál TSK.
Je pravdou, že co se týče stupně koroze takzvaných přepínacích lan, byla tatáž zpráva TSK u položky Trojská lávka jednoznačně skeptičtější. Hovoří se zde o aktivním korozivním procesu, souvisejícím se sérií poruch samotné nosné konstrukce. Ovšem konečné hodnocení stavu obou staveb je shodné – špatný. Totéž platí například o Radotínské lávce, o jejímž uzavření nejspíš radní rozhodnou zítra na svém pravidelném zasedání. Kvůli korozi nosných lan. Ze stejného důvodu se od 15. prosince pěší nedostanou na lávky Železničního mostu.
"V řádu měsíců vyloučíme tramvajovou dopravu z Hlávkova mostu. Vítěze soutěže o opravu Barrandovského mostu budeme znát v lednu. Praha zároveň kontroluje všechny lávky pro pěší," zopakoval včera náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

POLICIE NEŠTĚSTÍ V TROJI ŠETŘÍ

Nešťastnou událost, při které se Trojská lávka v sobotu odpoledne zřítila do Vltavy, odnesli podle záchranářů dva lidé (muž 60 let a žena 63 let) těžce. "Nejvážněji zraněný pacient je po nedělní operaci ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života. Utrpěl mnohačetná zranění, a proto je nutná další hospitalizace na naší Ortopedické klinice.
Další operace ale není v plánu," konstatoval včera mluvčí Nemocnice Na Bulovce Martin Šalek. Péči lékařů potřebovali i muži ve věku 43 let a 34 let, kteří utrpěli lehčí poranění. Případ nyní vyšetřuje pražská kriminálka. Její zástupci nevyloučili, že se při vyšetřování budou zabývat odpovědností politiků z vedení města, kteří údajně informace o špatném stavu měli, a mohli tak lávku předem uzavřít. "Z naší strany i nadále pokračuje prošetřování celé události, které vedou kriminalisté krajského ředitelství pražské policie," vzkázal mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.
Primátorka Krnáčová ale Pražskému deníku sdělila, že pravidelné kontroly v žádném případě nepoukazovaly na nutnost uzavření lávky pro pěší. Odpovědnost odmítla.

DOČASNÉ ŘEŠENÍ?
PONTONOVÝ MOST

Na místě zřícené lávky bude jezdit přívoz, později přibude pontonový most.
"Prioritou je urychlené zavedení přívozu a na jaro mít domluvený ponton od armády, o čemž budeme v úterý jednat," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ/Trojkoalice).
K takovému řešení se včera přiklonil i náměstek Dolínek.       

Autor: 
JAKUB KRUPKA
Zdroj: 
Pražský deník