Datum zveřejnění: 
5. 12. 2017

Příčinou sobotního zhroucení Trojské lávky, která od roku 1984 spojovala Troju a Císařský ostrov, bylo pravděpodobně přetržení hlavních nosných ocelových lan v důsledku koroze.

Do konce vyšetřování pádu lávky byl včera odvolán z funkce šéf mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jan Zemánek. Oznámila to mluvčí TSK Barbora Lišková.
"Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly mostovku, a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání zbylých kabelů," citovala ČTK Vladislava Hrdouška z ČVUT.
Podle něj je zvláštní, že kontrolní systém nesignalizoval problémy a že ke kolapsu došlo náhle. Myslí si, že návrh projektu i kontroly, které dělala firma Pontex, byly v pořádku. Jak je možné, že kontrolní systém lávky ještě pár minut před jejím zřícením nesignalizoval žádný problém, neví. Důvod bude jasný až po detailním prozkoumání všech částí lávky. Vyvrácená pozice pilířů po zhroucení lávky podle Hrdouška naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou.
Pád lávky zaskočil jejího projektanta a uznávaného odborníka na mostní stavby Jiřího Stráského, pochybení si ale není vědom. "Byl jsem z toho velice nešťastný a hledám příčinu, proč se to stalo," řekl Aktualne.cz projektant. Ani odborníci z ČVUT nevidí chybu v projektu.
Torzo můstku se nyní rozřeže a poputuje do nedaleké betonárky, kde jej prozkoumá znalec. Několik let stará analýza prokázala, že visutý můstek nebyl v dobré kondici, podle TSK však nedospěl do havarijního stavu, jenž by žádal okamžité uzavření. Čtyři lidé byli při pádu zraněni. Město zvažuje, čím důležitou spojnici obou vltavských břehů nahradí. Mluví se o přívozu, pontonovém mostu nebo tzv. rámusáku, jenž stojí na pilířích. "Myslíme si, že je nutné co nejrychleji najít nějaké provizorní řešení," konstatoval včera starosta Troje Tomáš Bryknar (Trojský kůň). Nedělní zkušební jízdy přívozu potvrdily, že tento typ dopravního prostředku je možné na vodu vyslat. "V nejmělčejším místě má Vltava 38 cm a to stačí. Loďka přejela i potopenou lávku," uvedl Bryknar. Přívoz v místě fungoval do 70. let 20. století. Dnes má jednat metropole s armádou o vybudování pontonového mostu. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) by na místě mohl vzniknout na jaře.
Bryknar připomněl, že v ose lávky kdysi vedl ocelový most, takže ani tzv. rámusák by nebyl úplnou novinkou. Rád by, aby se prověřily všechny tři možnosti. "Potřebovali bychom, aby nějaké propojení začalo fungovat do týdne," řekl Právu. Na definitivní podobu nové lávky by město mělo vypsat soutěž. "Za sebe bych řekl, že prioritou je urychlené zavedení přívozu a na jaro mít domluvený ponton od armády," uvedl místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ/ Trojkoalice).
Kdo chce nyní zdolat Vltavu po vlastní ose, nezbývá mu než se vypravit na přívoz mezi Podhořím a Podbabou anebo to vzít po Trojském mostě.
Policie pokračuje v prošetřování události, které vedou kriminalisté krajského ředitelství pražské policie. Ke zdravotnímu stavu těžce zraněného muže a ženy se vyjadřovat nebude.

Prozkoumá se i Lanový most

Praha poslala odborníky prozkoumat stav Lanového mostu na Jižní spojce, řekl včera Dolínek. Most je ve špatném stavu a hrozí to, že na něj bude zakázán vjezd autům nad 12 tun. Zkontrolovány budou také zbylé mosty a lávky v Praze, z toho 110 jich bude prověřeno prioritně.
"Vzhledem k tomu, že jsem byl zpraven o tom, že Lanový most není v dobrém stavu, tak jsem tam nechal poslat diagnostiky, aby jej zkontrolovali," řekl Dolínek. Pokud by výsledky průzkumu ukázaly, že je most ve špatném stavu, musela by být podle Dolínka částečně omezena doprava. Zakázán by byl zřejmě vjezd autům nad 12 tun.

Dnes má jednat metropole s armádou o vybudování pontonového mostu       

Zdroj: 
Právo