Datum zveřejnění: 
5. 12. 2017

Sobotní zřícení lávky pro pěší v pražské Troji, jehož vinou se zranili čtyři lidé, otevřelo debatu, zda takové nebezpečí nehrozí i jindevmetropoli. Zdá se, že ne nadarmo. Magistrát již poslal odborníky prozkoumat stav lanového mostu na Jižní spojce a doporučil uzavření radotínské lávky.
V kritickém stavu jsou i Libeňský či Hlávkův most.
Příčina pádu můstku, který propojoval Císařský ostrov s Trojou, je stále nejasná. Odborníci ze stavební fakulty ČVUT v Praze se domnívají, že zhroucení pravděpodobně způsobilo přetržení hlavních nosných ocelových lan v důsledku koroze.
Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v návaznosti na neštěstí požádala o revizi všech mostních konstrukcí, které se v metropoli nacházejí. "Vzhledem k tomu, že jsem byl zpraven o tom, že lanový most není v dobrém stavu, jsem tam nechal poslat diagnostiky, aby jej zkontrolovali," potvrdil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Pokud by se ukázalo, že stavba zprovozněná roku 1997 skutečně není v dobré kondici, musela by na ní být částečně omezena doprava. Podle Dolínka hrozí, že by tam byl zakázán vjezd vozidlům těžším dvanácti tun. Již podle loňské analýzy Technické správy komunikací je v hlavním městě ve špatném či zhoršeném stavu více než 120 mostů z necelých 700.     

Náměstek pražské primátorky Petr Dolínek, jenž má TSK v gesci, tvrdí, že žádné další zhroucení nehrozí. Nečekané však bylo i spadnutí Trojské lávky. Vedení města proto nenechává nic náhodě.
"Ve spolupráci s TSK se budeme snažit prověřit zbylé lávky, jestli jsou opravdu v pořádku," sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Město už doporučilo, aby byl uzavřen můstek přes Berounku v Radotíně, který na místě stojí již více než dvacet let. "Uzavření radotínské lávky se zvažuje dlouhodobě, musí se to vyřešit velmi rychle," okomentoval Dolínek. Místo včera navštívil statik, odborníci jej budou dále zkoumat.
Od pátku 15. prosince budou znepřístupněny též lávky pro pěší a cyklisty na železničním mostě přes Vltavumezi Podskalím a Smíchovem, které se budou kompletně předělávat. Dlouhodobě plánované opravy zapříčinil havarijní stav některých ocelových podpěr.
Zchátralé ovšem nejsou jen můstky pro chodce, ale rovněž velké dopravní stavby. Vedle již zmiňovaného silničního mostu na Jižní spojce je řeč především o Libeňském mostu, o němž se v posledních letech vedla vášnivá debata. Podle zprávy TSK je jeho situace jedna z nejhorších ve městě.
"Stavební stav nejvíce narušených konstrukčních částí (především klouby rámů) lze klasifikovat i po provedení pomocného podpěrného systému v roce 2009 jako velmi špatný, hlavních kleneb jako špatný, a je proto nutné provést jejich rekonstrukci co nejdříve," stojí v analýze vypracované vloni.
Chystanou opravu však momentálně brzdí resort kultury, který rozhoduje, jestli most prohlásit za kulturní památku. Prozatím jsou na něm práce zastaveny.
Do roku 2020 by dle stejné zprávy měla být provedena také rekonstrukce Barrandovského mostu. Nejvytíženější pražský most, přes nějž denně přejede zhruba 135 tisíc aut, před deseti lety sice prošel rozsáhlou obnovou silnic, předloni se u něj však objevila další trhlina. Ukázalo se, že do nosných konstrukcí prosakuje voda, která může způsobit korozi kovové výztuže.
Akutní pozornost si žádá i Hlávkův most, hlavně vozovka a meziklenbové desky pod tramvajovým kolejemi. Právě to by v příštíchměsícíchmohlo znamenat konec tramvají na mostě. "Co se týká Hlávkova mostu, s památkáři dolaďujeme podrobnosti a připravujeme opravu," přiblížil náměstek. Vyvrátil zároveň, že by Praha mostní objekty podceňovala. Mezi lety 2014 a 2017 do nich prý investovala celkem 1,25 miliardy korun.
V nevyhovujícím stavu je podle analýzy TSK mimo jiné i most LegiíuNárodního divadla či Palackého most spojující levou část metropole se Smíchovem.          

Autor: 
ROBERT SATTLER
Zdroj: 
Lidové noviny