Datum zveřejnění: 
4. 12. 2017

Pražská Technická správa komunikací (TSK) předala trosky Trojské lávky stavební firmě. Ta by však zbytky neměla zlikvidovat, naopak je dá dohromady, aby mohl konstrukci prohlédnout znalec. Jako spojení Císařského ostrova a Troje však již neposlouží. Provizorní náhrada vznikne nejdříve na jaře. Zda bude do té doby k dispozici alespoň přívoz, by mělo určit úterní jednání na magistrátu. Do konce vyšetřování byl odvolán z funkce šéf mostařů v TSK Jan Zemánek.

Na místě, kde bývala Trojská lávka, ještě zůstávají zbytky poškozené konstrukce na dvou pilířích. Policie však podle jejího mluvčího Tomáše Hulana již v neděli předala trosky Technické správě komunikací. Ta je nyní předala dále – stavební firmě Strabag pověřené demolicí. „V současné době ladíme harmonogram dalších prací,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Firma by měla trosky v prvé řadě přemístit z řeky k nedaleké betonárce. „Teď se to rozřeže a převeze k betonárce v Troji, kde se kusy znovu poskládají. Rozřeže se to po dvoumetrových dílech a znalec bude kontrolovat lana,“ uvedl náměstek pražské primátorky Petr Dolínek (ČSSD). 

„TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný,“ řekl Dolínek. TSK výzvu vyslyšela a vedoucího oddělení mostů Jana Zemánka až do konce vyšetřování odvolala. Kdo ho nahradí, zatím organizace neoznámila. 

Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolku, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.

„V případě, že došlo k pochybení uvnitř TSK, budu chtít vyvození personální zodpovědnosti i na dalších místech, nejen v sekci mostů. Musíme ale počkat na závěry vyšetřování policie,“ řekl náměstek Dolínek. 

Příčina zřícení visuté lávky dlouhé 260 metrů zatím není jasná. Kvůli posudkům, které poukazovaly na její problematický stav, na ní probíhal nepřetržitý elektronický monitoring. Zprávy dostávali správci každé dvě minuty, dvakrát ročně se navíc prováděly prohlídky všech částí. Poslední signál odešel v sobotu ve 13:16, vzápětí se lávka zřítila. Při neštěstí utrpěli zranění čtyři lidé.

Nad tím, že kontrolní systém na nic neupozornil a lávka se zřítila zcela nečekaně, se pozastavili také experti z Fakulty stavební ČVUT. Proč k neštěstí došlo, se jim však zdá zřejmé. „Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku, a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů,“ popsal Vladislav Hrdoušek z ČVUT.

Zdroj: 
CT24.cz