Datum zveřejnění: 
28. 11. 2017

Digitální asistentky v současnosti umí odpovídat na otázky nebo plnit pokyny. Ale co kdyby také zvládly s člověkem vést smysluplnou konverzaci? Studentům z pražského ČVUT se takový program podařilo v rámci soutěže společnosti Amazon zdokonalit a dokonce s ním postoupit do finále.

Vyvinout chatovacího robota neboli chatbota, který se dokáže bavit s uživatelem o nejrůznějších tématech, jako je aktuální dění ve světě, sport, filmy či celebrity. A to co nejdéle. Zhruba takové pokyny předal Amazon dvanácti univerzitám, které loni na podzim vybral ze stovky přihlášených jako účastníky soutěže Amazon Alexa Prize v rámci konference re:INVENT 2017 v Las Vegas.

Mezi školy převážně z USA a věhlasná jména jako Berkeley nebo Princeton se protlačilo i České vysoké učení technické. Už jen účast v soutěži byl úspěch, ale s ním se studenti elektrotechnické fakulty nespokojili.

Amazon je vybavil svým přístrojem Echo, na němž měli robota testovat jako součást digitální asistentky Alexy. Vývoj tak probíhal v angličtině, což pro Čechy představovalo nevýhodu oproti ostatním univerzitám, které ji mají jako rodný jazyk. Pod vedením pedagoga Jana Šedivého, někdejšího šéfa vývoje v Googlu, se pětičlenný tým pustil do práce. Svého chatbota pojmenovali Alquist po postavě z divadelní hry Karla Čapka R.U.R.

Aby Alquista naučili správně odpovídat, reagovat a případně měnit směr konverzace, bylo potřeba umožnit mu hledání faktických informací a vybudovat strukturu dialogu. K tomu jim pomohl přístup do databází s daty o nejrůznějších tématech. „Chatbot při rozhovoru strukturou prochází a tyto informace v ní zakomponovává. Všechny dialogy se ukládají, na jejich základě pak můžeme zlepšovat jednotlivá rozhodnutí,” popisuje týmový lídr doktorand Jan Pichl.

Překážku zpočátku tvořil nedostatek dat, například z už proběhlých konverzací, která by se dala použít a která by minimalizovala ruční práci na dialozích. Studenti se proto museli uchýlit ke kompromisu. „Část chatbota se od začátku naučila z těch dat, část byla řešena tak, že její struktura byla nejprve navržena ručně a až z následně posbíraných dat jsme mohli další modely trénovat automaticky,” říká Pichl.

„Ďábelská“ Alexa

Studenti se při vyvíjení nevyhnuli ani přešlapu, který odhalila kuriózní situace. K ukončení konverzace uživatele s robotem by obvykle mělo stačit vyslovit prosté „stop”, ale může se stát, že ho přístroj nezaregistruje nebo uživatel řekne trochu jiné slovo. Pro takové případy vývojáři nabízejí další dialogy, které by člověku poradily a nasměrovaly ho.

Mezi odpověďmi Alquista měla být i v žertu zašeptaná výhrůžka „Nikdy mě nezastavíš...”, po níž následovalo vysvětlení “...dělám si srandu, haha!” Jeden z uživatelů ovšem smysl pro humor nesdílel. Věta ho rozrušila natolik, že Alexu vypojil z elektřiny a stěžoval si na internetovém fóru. „Lidé z Amazonu si toho samozřejmě všimli a Alquista nám na nějakou dobu vypnuli. Od té doby raději šepot nepoužíváme,” uvedli členové týmu.

Výsledky práce na chatbotovi průběžně testovali uživatelé Amazon Echa. Každý z nich mohl vydat příkaz „Alexa, let’s chat“ a přístroj mu nabídl náhodného chatbota účastnícího se soutěže. Konverzaci s ním následně uživatel ohodnotil od jedné do pěti hvězdiček.

V srpnu se pak tým okolo Alquista na základě těchto hodnocení dozvěděl, že postoupil mezi tři nejlepší do závěrečných bojů. Aby toho nebylo málo, rovnou z prvního místa. O velké překvapení se však v tu chvíli nejednalo.

„Průběžně jsme dostávali anonymní žebříček, v tom smyslu, že jsme věděli, na které pozici jsme my, jaké skóre mají ostatní, ale nevěděli jsme, kdo je kdo. Takže jsme věděli, že se držíme vepředu,“ říká Pichl. V těchto dnech tým odletěl na finále do Las Vegas, kde se v noci z úterý na středu 29.11. ve finále utkají s univerzitami ze Skotska a Spojených států.

 

Autor: 
Petr Matulík
Zdroj: 
technet.cz