Pozornost laické veřejnosti poutá především hravými pokusy, které jsou stále populárnější. Zájem o fyziku se přitom snaží vzbudit nejen mezi studenty středních a základních škol, ale po vzoru nositele Nobelovy ceny Dana Shechtmana začíná s popularizací fyziky u dětí z mateřské školy Lvíčata při ČVUT. Za popularizaci svého oboru byl Martin Ledinský, vědecký pracovník Fyzikálního ústavu AV ČR, nedávno oceněn Cenou za popularizaci, kterou udílí NF Neuron spolu s předsedkyní Akademie věd ČR.
„Všichni jsme propadlí fyzice. Jen ne všechny baví vzorečky. Úkolem popularizátora je vám ukázat, že nadšení pro fyziku v sobě už máte. Stačí se podívat třeba na duhu nebo mýdlovou bublinu a zeptat se, proč jsou věci kolem nás tak krásné a proč fungují jak fungují,“ říká fyzik Martin Ledinský, který svůj první fyzikální pokus realizoval v mateřské školce během čištění zubů. Sám na něm nyní dětem v předškolním věku demonstruje odstředivou sílu.
„Dobrý popularizátor hlavně nesmí brát svůj obor moc vážně. Měl by se přizpůsobit posluchači a vyprávět fyziku na jeho úrovni. A pokud možno vůbec nepoužívat slovo fyzika,“ říká v rozhovoru Martin Ledinský, který s popularizací začal už před 15 lety. „Důležité je dát posluchači najevo, že žádná otázka není hloupá. Jako malí se nebojácně ptáme, s věkem se to ale mění – nabýváme dojmu, že ptát se je hloupé. A to je ohromná škoda. Vždyť nikdo neví všechno.“
V pracovní době se Martin Ledinský věnuje fotovoltaice. Je klíčovým členem týmu H2020 projektu NextBase, jehož cílem je připravit rekordně efektivní solární články a panely z krystalických křemíkových desek. Zároveň je řešitelem juniorského grantu GAČR, který zkoumá horkou novinku na poli fotovoltaiky - organicko-anorganické perovskitové vrstvy. Za odbornou práci byl oceněn Prémií Otty Wichterle a SciEx stipendiem.