Datum zveřejnění: 
14. 11. 2017

Fakulta strojní ČVUT v Praze má na svém kontě řadu významných výsledků, využívaných mimo jiné i v automobilovém průmyslu u nás i v zahraničí. Dlouhodobě spolupracuje také s Thomasem Morelem, který tuto úspěšnou spolupráci ocenil nebývalým finančním darem ve výši jednoho milionu dolarů.

Thomase Morela k ČVUT pojí mnohem víc než jen úspěšná a plodná spolupráce. Tento muž s velice působivým životopisem v automobilovém inženýrství totiž v roce 1965 absolvoval studium na ČVUT v oboru Stavební a transportní stroje. Poté se ovšem rozhodl zamířit do Spojených států, kde v letech 1968–1972 studoval Illinois Institute of Technology v Chicagu a jeho diplomová práce byla zaměřena na rekordní vozidlo The Blue Flame (Modrý plamen) poháněné proudovým motorem, konkrétně na aerodynamický návrh, na němž spolupracoval s profesorem Paulem Tordou. The Blue Flame byl úspěšně dokončen v roce 1970 a stanovil oficiální rekordy pro letmou míli (1001,667 km/h) a letmý kilometr (1014,511 km/h), které vydržely dlouhých 13 let.
Další kroky Thomase Morela vedly do koncernu GM a jeho výzkumné a vývojové laboratoře ve Warrenu. Tam se podílel na výzkumu aerodynamiky vozidel a přispěl k teorii proudění u špatně obtékaných těles s odtržením proudu. Zpracoval nové metody konstrukce aerodynamických tunelů a jedna z nich je často stále používána pro návrh trysek tunelů. Rutina velkého koncernu ovšem nebyla pro Thomase Morela to pravé ořechové a navíc ho to stále táhlo k motorům. Proto přešel ke společnosti Integral Technologies, kde byl zodpovědný za návrh CAE pro spalovací motory, navrhl programy WAVE a IRIS, řešící jednorozměrné nestacionární proudění ve spalovacích motorech. Právě pro úspěch těchto programů byla společnost zakoupena v roce 1988 firmou Ricardo. Thomas Morel působil pět let v pozici Executive Vice Presidenta společnosti Ricardo North America a pokračoval ve vývoji simulačních nástrojů pro návrhy motorů.
V roce 1994 Thomas Morel založil vlastní společnost Gamma Technologies. Vyvinul nový 1-D řešič GT Power a ten se v průběhu dalších let rozšířil na model celého pohonného agregátu z hlediska termodynamiky, aerodynamiky a mechaniky pojmenovaný GT Suite. Tento podstatně komplexnější program měl od počátku prvky tehdy ještě málo obvyklého simultánního (integrovaného) inženýrství. Díky této ve své době převratné koncepci se rozšířil po celém světě a jeho podíl na trhu simulačních programů tohoto typu pro automobilky činí dnes zhruba 80 % a využíván je drtivou většinou předních automobilek.
A na co bude finanční dar využit? Podle memoranda budou peníze použity na dobudování zkušebních zařízení a podporu základního výzkumu pro zvyšování účinnosti, snižování dopadu na životní prostředí a optimální řízení tepelného režimu pro elektrická, hybridní nebo spalovacím motorem poháněná vozidla. Dále na posílení návaznosti mezi simulacemi a zkoušením a různé projekty. Mimo to část daru poslouží jako motivace nově přijatých studentů k týmové práci na projektu SAE/Student Formula, bude využita pro stipendium Thomase Morela pro výjezdy do zahraničí a nákup zkušebního vybavení pro studentské projekty.       
 

Autor: 
PETR HORÁK
Zdroj: 
Speed