Datum zveřejnění: 
9. 11. 2017

Počet lidí s pilotní licencí v Česku v průběhu posledních let klesl o třetinu.

Letecká doprava již několik let prudce roste, podle webu Statista.com každoročně zhruba sedmiprocentním tempem. Vyšší obliba létání se však globálně projevuje v nedostatku zaměstnanců v letectví, především pilotů. Vzdělávací organizace CAE odhaduje, že jen evropské aerolinky budou během následujících deseti let potřebovat až padesát tisíc nových pilotů.
Problém se v současnosti začíná dotýkat také českého trhu, ze kterého zaznívají hlasy o zhoršující se situaci a poptávce po pilotech, která převyšuje nabídku. Zatím aerolinky v běžném provozu nijak neomezuje, nedostatek by se však mohl projevit, kdyby chtěly skokově rozšířit své flotily.
"Dá se říci, že situace na trhu je komplikovanější," říká Vladimíra Dufková z Travel Service, největší české aerolinky. Nábor pilotů podle ní probíhá kontinuálně, lidí je tak zatím dostatek. Podobně se vyjadřují i zástupci Českých aerolinií, které těží ze zavedené pozice na trhu. Nároky na piloty tak ČSA zatím snižovat neplánují, a to i přestože loni společnost po několika letech přistoupila k rozsáhlejšímu náboru, kdy přijala 27 nových pilotů. To vše kvůli pořízení jednoho letadla a zavedení několika nových linek.
Měnící se poměry registruje také pilotka Anna Polánecká, která působí jako vyučující na Fakultě dopravní ČVUT. "Kvůli nedostatku pilotů na trhu se požadavky aerolinek snížily. Ten, kdo má dnes platné povinné kvalifi kace, je zaměstnatelný," vysvětlila. Za knipl se tak nyní mohou usadit i čerství absolventi leteckých škol, v minulosti si přitom aerolinky raději vybíraly mezi zkušenějšími piloty.
Situaci potvrzuje Petra Biache, mluvčí českého výcvikového střediska CATC.
"Nedostatek pilotů na trhu vnímáme stejně jako letecké společnosti, ačkoliv registrujeme rostoucí zájem ze strany uchazečů," vysvětluje Biache. Přesto je podle Úřadu pro civilní letectví nyní v Česku méně pilotů než dříve. Zatímco v roce 2013 mělo profesionální licenci ATPL 1086 mužů a žen, letos je jich jen 755.
Konkrétní důvody poklesu však úřad neupřesnil.
Poměry na trhu přitom letos řešili také zákonodárci.
V létě vyslyšeli požadavky pilotů na to, aby mohli pracovat jako OSVČ.
Praxe běžná ze zahraničí se však v Česku střetla s kritikou. Někteří politici varovali před možným švarcsystémem a horší kontrolou pracovních pravidel pilotů.       

Autor: 
Michal Tomeš
Zdroj: 
E15