Datum zveřejnění: 
6. 11. 2017

Bohumil KLEPETKO, moderátor:
Už 2 měsíce jsou nelegální, přesto mizí jen velmi pomalu. Billboardy podél dálnic. Zákon je v září zakázal, jejich majitelé je ale většinou nechali na místě a stát je v jejich odklízení pomalý. Ministerstvo dopravy zatím rozhodlo o odstranění jen asi 50 z celkových 3000.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zintenzivníme práci, na druhé straně, mám-li dneska rozhodnout, jestli se bude vyřizovat uzavírka kvůli nějakým stavebním pracím, nebo odstraňování billboardu, tak z hlediska urgentnosti je jasné, jak rozhodnu.

Lukáš VÁŇA, mluvčí, Svaz provozovatelů venkovní reklamy:
Na základě toho, jakým technologickým způsobem odstraňovalo ŘSD ty billboardy, tak jsme se rozhodli k nějakému vstřícnému kroku, takže jsme ta zařízení připraveni odstranit svými silami.

Bohumil KLEPETKO, moderátor:
Na billboardy, které jsou ve městech, se zákon nevztahuje. A to i přesto, že podle některých dopravních expertů řidiče rozptylují ještě víc než reklamy podél dálnic. Třeba v Praze je billboardů skoro 5 tisíc.

redaktorka:
4 700 billboardů. Tedy třikrát víc, než je u všech českých dálnic dohromady. Značná část z nich navíc nemá povolení. Největší reklamní džungle magistrála nebo Jižní spojka. Třeba tady na Jižní spojce je na jednom 10kilometrovém úseku i 150 billboardů, a to jen v jednom směru.

Vojtěch RAZIMA, ředitel, Kverulant.org:
Je to prostě ošklivé, krade nám to veřejný prostor, to město, ta krajina, to všechno přece patří nám a nemůže si to někdo monopolizovat.

redaktorka:
Příjmy města z reklamních ploch přitom za posledních 5 let klesly. Zatímco v roce 2012 vydělala Praha na pronájmu skoro sto milionů ročně, teď je zisk výrazně nižší.

Vít HOFMAN, mluvčí, Magistrát hlavního města Prahy:
Finanční výnos z 1 500 reklamních ploch je zhruba 66,5 milionů korun.

redaktorka:
Větší úbytek reklam ale Praha na svých pozemcích neplánuje. Chce spíš zmapovat billboardy, které jsou nelegální.

Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy /ČSSD/:
Musí proběhnout kontrola, na kterou já neustále tlačím, ze strany města a městských částí, zda některé billboardy nejsou nelegální, a v případě, že jsou, aby byly odstraněny.

redaktorka:
Právě ve městě je přitom reklama podle některých odborníků ještě nebezpečnější než u dálnic. Problém jsou hlavně LCD billboardy.

Martin FARÁŘ, vedoucí samostatného oddělení Besip:
Ten řidič musí řešit chodce na přechodu, jedoucí auta z křižovatek, dívat se, zrcátka, cyklisté, tramvaje, je tady v podstatě velmi hustý provoz. A do toho musí ještě občas, když je vyrušen, sledovat, co se děje na tom billboardu.

redaktorka:
Pokud reklama motoristu jen trochu zaujme, trvá podle studie z ČVUT víc než 1,5 vteřiny, než znovu začne vnímat situaci na silnici. Třeba při 80kilometrové rychlosti tak urazí přes 35 metrů, aniž by vnímal provoz. Tereza Řezníčková, Česká televize.      

Zdroj: 
ČT 1