Bohumil KLEPETKO, moderátor:
Už 2 měsíce jsou nelegální, přesto mizí jen velmi pomalu. Billboardy podél dálnic. Zákon je v září zakázal, jejich majitelé je ale většinou nechali na místě a stát je v jejich odklízení pomalý. Ministerstvo dopravy zatím rozhodlo o odstranění jen asi 50 z celkových 3000.
Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Zintenzivníme práci, na druhé straně, mám-li dneska rozhodnout, jestli se bude vyřizovat uzavírka kvůli nějakým stavebním pracím, nebo odstraňování billboardu, tak z hlediska urgentnosti je jasné, jak rozhodnu.
Lukáš VÁŇA, mluvčí, Svaz provozovatelů venkovní reklamy:
Na základě toho, jakým technologickým způsobem odstraňovalo ŘSD ty billboardy, tak jsme se rozhodli k nějakému vstřícnému kroku, takže jsme ta zařízení připraveni odstranit svými silami.
Bohumil KLEPETKO, moderátor:
Na billboardy, které jsou ve městech, se zákon nevztahuje. A to i přesto, že podle některých dopravních expertů řidiče rozptylují ještě víc než reklamy podél dálnic. Třeba v Praze je billboardů skoro 5 tisíc.
redaktorka:
4 700 billboardů. Tedy třikrát víc, než je u všech českých dálnic dohromady. Značná část z nich navíc nemá povolení. Největší reklamní džungle magistrála nebo Jižní spojka. Třeba tady na Jižní spojce je na jednom 10kilometrovém úseku i 150 billboardů, a to jen v jednom směru.
Vojtěch RAZIMA, ředitel, Kverulant.org:
Je to prostě ošklivé, krade nám to veřejný prostor, to město, ta krajina, to všechno přece patří nám a nemůže si to někdo monopolizovat.
redaktorka:
Příjmy města z reklamních ploch přitom za posledních 5 let klesly. Zatímco v roce 2012 vydělala Praha na pronájmu skoro sto milionů ročně, teď je zisk výrazně nižší.
Vít HOFMAN, mluvčí, Magistrát hlavního města Prahy:
Finanční výnos z 1 500 reklamních ploch je zhruba 66,5 milionů korun.
redaktorka:
Větší úbytek reklam ale Praha na svých pozemcích neplánuje. Chce spíš zmapovat billboardy, které jsou nelegální.
Petr DOLÍNEK, náměstek primátorky hlavního města Prahy /ČSSD/:
Musí proběhnout kontrola, na kterou já neustále tlačím, ze strany města a městských částí, zda některé billboardy nejsou nelegální, a v případě, že jsou, aby byly odstraněny.
redaktorka:
Právě ve městě je přitom reklama podle některých odborníků ještě nebezpečnější než u dálnic. Problém jsou hlavně LCD billboardy.
Martin FARÁŘ, vedoucí samostatného oddělení Besip:
Ten řidič musí řešit chodce na přechodu, jedoucí auta z křižovatek, dívat se, zrcátka, cyklisté, tramvaje, je tady v podstatě velmi hustý provoz. A do toho musí ještě občas, když je vyrušen, sledovat, co se děje na tom billboardu.
redaktorka:
Pokud reklama motoristu jen trochu zaujme, trvá podle studie z ČVUT víc než 1,5 vteřiny, než znovu začne vnímat situaci na silnici. Třeba při 80kilometrové rychlosti tak urazí přes 35 metrů, aniž by vnímal provoz. Tereza Řezníčková, Česká televize.
Nelegální billboardy u dálnic
Datum zveřejnění:
6. 11. 2017
Zdroj:
ČT 1