Datum zveřejnění: 
6. 11. 2017

ProfilID: ČVUT

V roce 2018 by mělo jít z krajské pokladny na opravy silnic a mostů více peněz

STŘEDNÍ ČECHY 1,3 miliardy korun jako základní suma na údržbu a vylepšování silnic II. a III. třídy.
Hejtmanství by ale mohlo uvolnit ještě více prostředků tak, aby se suma blížila letošním nákladům na vylepšování dopravní sítě v regionu. "Přestavuji si, že 1,3 miliardy korun jsou pro příští rok úplné minimum minimorum. Ideální by bylo, kdybychom kopírovali letošní rok, tedy dostat se na sumu zhruba kolem 1,5 miliardy," komentuje radní pro dopravu František Petrtýl rozpočtový výhled pro oblast dopravy na rok 2018.
Letos totiž bylo na běžnou a zimní údržbu vyčerpáno téměř 1,6 miliardy korun. A plně využita prý bude rovněž avizovaná rezerva na akutní zásahy ve výši 200 milionů korun. Jak Petrtýl upozorňuje, vzhledem k dosavadním povětrnostním podmínkám se na krajských silnicích stále intenzivně pracuje.
Značná část dopravního rozpočtu půjde příští rok stejně jako letos na vylepšení mostů. Vedení kraje před rokem oznámilo, že jejich stav je žalostný. Dle průzkumů terénu, které odbor dopravy po volbách dokončil, byla třetina z 1 800 přemostění ve stavu označovaném "před uzavřením". "Z těch nejvýznačnějších je hotový most v Bystřici, který už je kompletně opravený. A dokončují se práce na mostě v Poříčanech. Pokud nenapadne sníh, mohla by být řada dalších oprav hotová do konce roku," podotkl šéf krajské dopravy.
Zažehnat hrozící propadnutí dotace se kraji podařilo v případě rekonstrukce mostu v Lysé nad Labem. Na projekt se podařilo vysoutěžit zhotovitele a vítěznou firmu by měli na příštím zasedání schvalovat radní. Předpokládaná cena se blíží částce 300 milionů korun.

Plány na čtyři roky dopředu

K dalším projektům, na nichž se už pracuje a přehoupnou se do dalšího roku, patří přeložka v Chrášťanech, opravy silnice v Černošicích či 7,5 kilometru dlouhý úsek Radějovice–Babice, který vyjde na 70 milionů. Významný krok udělalo hejtmanství také ohledně plánované stavby obchvatu Rakovníka. "Jsem ráda, že se rozhodnutí o stavbě dlouho očekávaného obchvatu dostala na jednání Rady kraje a že máme pro představitele města i jeho obyvatele dobrou zprávu. Můžeme jim sdělit i termín, kdy by měla být tato stavba realizována. Podle našeho předpokladu se tak stane v letech 2020 až 2022," uvedla hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).
"Jde o dvě stavby, obchvat a přípojku. Před soutěží je odhadovaná cena 734 milionů korun," konkretizoval plány František Petrtýl. V přípravě je také obchvat Králova Dvora a úsek Praha–Štěchovice za zhruba 165 milionů. Jde sice o dlouhodobější vize, nicméně by měly být obě stavby hotové také do roku 2022.
"Nových pět kilometrů udělalo jedním mávnutím policejní plácačky z dopravně velmi zatížené obce Dubenec klidovou zónu," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Rýdl před čtyřmi týdny, kdy se otevíral nový úsek D4 na Příbramsku. Přestože stavba jako taková spadá pod ministerstvo dopravy, spolupracuje s ŘSD na dostavbě také krajský úřad. "Patří nám okolní stavby, jako jsou přivaděče, sjezdy či nadjezdy. V tom je náš podíl na pokračování výstavby dálnice na jih," vysvětlil Petrtýl.
Radní pro dopravu se netají skutečností, že všechny opravy se letos udělat nepodařilo. Středočeské silnice, jak krajská vláda konstatovala už v době, kdy fungovala na půdorysu původní koalice ANO, Starostů a nezávislých (STAN), ODS a Nezávislých Středočechů, jsou dlouhodobě finančně poddimenzované. "Řekl bych, že nejnutnějších prací na vylepšení problematických úseků je ještě víc, než se nám podařilo zvládnout. Uvedený finanční rozsah stále není dostatečný, abychom udělali všechno v jednom roce. Nicméně se seznam akutních oprav zmenšil," konstatoval František Petrtýl.
Rekonstrukce silně poškozených úseků řídil odbor dopravy ve spolupráci s Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje na základě vyhodnocení takzvané pasportizace, kterou hejtmanství nechalo dokončit na přelomu loňského a letošního roku.
Pasportizace v podobě podrobného zkoumání stavu vozovek spravovaných hejtmanstvím bude dle vedení kraje pokračovat i nadále, i když jiným systémem. Plošné hodnocení cest, na jehož základě se silničáři pustili do oprav "dvojek" a "trojek" letos, je minulostí. Speciální vůz, který má na podvozku umístěnou kameru, má napříště vyrážet na kontrolu v pravidelných intervalech. "Chci dělat pasportizaci jeden rok na silnicích druhé třídy a další rok na silnicích třetí třídy. Abychom viděli, zda a jak se jejich stav zlepšuje," říká radní s tím, že pokud půjde do dopravy dostatek peněz, nepochybuje o postupné změně k lepšímu.
Dát krajským silnicím punc dobře udržovaných a moderních cest by měly pomoci nové technologie. Například tichý asfalt, jehož účinnost mají silničáři teprve vyhodnocovat spolu s Českým vysokým učením technickým.

Autor: 
Marek Kočovský
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes