Datum zveřejnění: 
27. 10. 2017

Dva absolventi tuzemských univerzit, kteří se podíleli na vzniku umělé inteligence, jež jako první porazila člověka v pokeru, uspěli v Googlu.
Technologický gigant téměř celou vědeckou skupinu včlenil do své firmy DeepMind.
Třetí ze spoluautorů zmíněné umělé inteligence, který působí na české univerzitě, zase získal grant milion korun na další rozvoj unikátního algoritmu.

Díky pokeru si člověk může přijít na slušné peníze, padnou-li mu dobré karty. Nemusí být však mistrem v blufování, aby mu hra přinesla životní úspěch. Stačí být šikovným programátorem.

Dokazují to absolventi matfyzu a ČVUT Martin Schmid, Matej Moravčík a Viliam Lisý. Společně s kolegy z kanadské University of Alberta vytvořili umělou inteligenci DeepStack, jež jako první v historii porazila člověka v pokeru. Když výsledky letos na jaře publikovali v časopise Science, jejich úspěch obletěl svět. Projektu si všiml také Google, který do vývoje umělé inteligence investuje miliony dolarů. Vědcům učinil nabídku, kterou neodmítli.

Téměř celý kolektiv badatelů, včetně Schmida a Moravčíka, včlenil internetový gigant do své společnosti DeepMind, v níž soustřeďuje výzkum umělé inteligence. "Celkem jsme měli tři zájemce, ale nabídka Googlu byla nejvýhodnější pro obě strany," prozrazuje Schmid.

Dosud výzkum umělé inteligence v DeepMind probíhal jenom v Londýně, Schmid s Moravčíkem ale pracují v nově zřízené laboratoři v kanadském Edmontonu. Vedle zaměstnání získali i podíly z prodeje. "Bylo to velmi výhodné, jako kdybychom Googlu prodali start-up," přibližuje Moravčík.

Čím konkrétně se v DeepMind jejich sedmičlenný tým zabývá, prozradit nemohou. Jejich algoritmus je však unikátní tím, že před rozhodnutím nezvažuje všechny herní kombinace. Místo toho promýšlí několik tahů dopředu a díky neuronovým sítím hledá ten nejlepší.

Poker patří mezi hry s takzvanou neúplnou informací: hráč nevidí, jaké karty drží soupeři. Algoritmy, jež porazily člověka v šachu, u něj proto nefungují. "Když chcete v pokeru zvítězit, musíte hrát náhodně, nemůžete zvolit pokaždé stejnou strategii," popisuje Moravčík.

Podobné charakteristiky ovšem nevykazuje pouze poker, ale i zcela praktické problémy, třeba plánování zátahů na pytláky. Tím se zabývá Viliam Lisý, poslední z trojice autorů DeepStacku z českých univerzit. Na výzkum rozvíjející původní algoritmus získal letos od Nadačního fondu Neuron milion korun.

"Kdyby hlídač stále opakoval stejné trasy, pytláci se jim vyhnou," upozorňuje. Stejně jako u pokeru i zde je nutné "hrát" nepředvídatelně. Lisý plánuje spolupracovat s výzkumníky v Kalifornii, kteří mají kontakty na tamější rangery. Výsledky výzkumu v rámci grantu, jejž očekává do roka, chce otestovat přímo s nimi.

Všichni tři vědci se k badatelům z University of Alberta připojili díky pečlivé výzkumné práci. Lisý u nich studoval postdoktorát. Schmid s Moravčíkem se s nimi seznámili díky účasti na konferencích. Přiznávají však, že důležitou roli sehrálo i štěstí. V profesní dráze jim padly dobré karty.

Autor: 
Jakub Horáček
Zdroj: 
ihned.cz