Tři otázky pro Čechoameričana Thomase Morela, absolventa Fakulty strojního inženýrství ČVUT Praha, který věnoval univerzitě jeden milión US dolarů.
V roce 1994 založil Thomas Morel firmu Gamma Technologies, Inc. a vyvinul nový, technologicky zcela ojedinělý aktivní simulační softwarový program pro automobilky, využitý u pohonného agregátu vozidla. Dnes tento program využívá 80 % všech automobilek.
- Proč jste se rozhodl obdarovat právě ČVUT Praha?
Po mém odjezdu v roce 1968 do USA jsem poznal, jak kvalitní univerzita to je, což vlastně potvrdili i profesoři při mém pokračujícím studiu v USA. Bylo mi totiž umožněno v diplomové práci řešit aerodynamický návrh raketového vozidla The Blue Flame (Modrý plamen). Vozidlo bylo úspěšně uvedeno do provozu roku 1970 a dosáhlo pozemního rychlostního rekordu 1001 km/h. Profesně mě pak ohromuje práce profesora Jana Macka, prorektora Fakulty strojní ČVUT a světového odborníka na spalovací motory, s nímž dlouhodobě spolupracuji. Tím mám také jistotu, že peníze budou účelně utraceny a že výsledky se projeví v praxi a v konkurenceschopnosti univerzity.
- Firmy si často stěžují, že absolventi univerzit zaostávají za vývojem současné vědy a techniky. Jaké máte v tomto směru zkušenosti se Strojní fakultou ČVUT?
Samozřejmě sleduji uplatňování výsledků fakulty v praxi, což považuji za stěžejní kritérium konkurenceschopnosti univerzit. V tomto směru stojí u strojní fakulty ČVUT za zmínku patentovaná provedení spalovacích systémů plynových pístových motorů, nový způsob regulace turbodmychadel, způsoby řazení v převodovkách s ozubenými koly nebo konstrukce tlumičů odpružení vozidel s novými charakteristikami. Dále to je optimalizované řízení hnacích jednotek, založené na způsobu projíždění zamýšlené trasy, s adaptací během jízdy na konkrétní podmínky provozu i počasí. Tento systém je již využit pro zlepšení dojezdu elektrických vozidel a je aplikován na řízení spotřeby energie v hybridních automobilech. V rámci evropského projektu REWARD se FS ČVUT v Praze podílí na výzkumu nového dvoudobého vznětového motoru pro osobní auta. To uvádím jen využití v automobilovém průmyslu, podobně kvalitní praktické výsledky má univerzita i v dalších oblastech.
- Čemu by váš velkorysý dar měl především posloužit?
Využití mého finančního daru je podrobně specifikováno ve Smlouvě o financování a rozdělil bych ho do tří oblastí. Jednak by měl být využit zejména na dobudování zkušebních zařízení pro podporu základního a aplikovaného výzkumu v oblastech, o kterých jsem se již zmínil a na kterých s univerzitou spolupracujeme. Dále chci, aby se více studentů a pedagogů podívalo za zkušenostmi do zahraničí během řešení konkrétních projektů. Třetí oblastí, které chci darem pomoci, je zřízení stipendia Thomase Morela.
Tři otázky pro Čechoameričana Thomase Morela
Datum zveřejnění:
25. 10. 2017
Zdroj:
Právo