Datum zveřejnění: 
25. 10. 2017

Kde jinde by se mělo diskutovat o vzdělání pro 21. století než na pracovišti budoucnosti, kde si věda podává ruku s praxí a nápady se ověřují na špičkové technologii? Tím je Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky, který vznikl díky sveřeposti rektora ČVUT Petra Konvalinky a jeho ředitele profesora Vladimíra Maříka, ale také prozíravosti vlády, jež na jeho výstavbu uvolnila potřebné finance. A tady chvála končí. Na konferenci, která se včera v institutu konala a týkala se rozvoje technických oborů, zněla spíš kritika. "Profesní vyspělost a vzdělanost je zárukou prosperity, ale naše školská reforma se nepovedla," konstatoval prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Jeho předchůdce Jaroslav Míl přitakával a zdůraznil, že stát musí vědět, co chce: "Základním nástrojem je učitel, od něj se vše odvíjí. Na vysoké škole je to rektor, který udává směr, bohužel u nás o všem důležitém rozhodují děkani."
Rektor ČVUT Petr Konvalinka, který dnes obhajuje mandát, zdůraznil, že předpokladem úspěchu je propojení všech stupňů vzdělání a spolupráce s praxí. Mimochodem právě tady mají vlastní základní i mateřskou školu. O katastrofálním nedostatku kvalifikovaných pracovníků hovořil například Pavel Janeček, šéf Pražské plynárenské.
Andrej Babiš označil za největší brzdu růstu ekonomiky masové vzdělání, kdy každý může mít maturitu a skoro každý univerzitu. Podle něj by se střední odborné školy měly vrátit pod resortní ministerstva a ředitelé rozhodovat o odměňování svých učitelů. "Stát má vědět, jaké absolventy potřebuje, a musí pro to něco udělat, třeba pomocí stipendií, nebo naopak zavedením poplatků u humanitních oborů," uvedl Babiš.      

Zdroj: 
Pražský deník