Datum zveřejnění: 
24. 9. 2017

Americká společnost Tesla je dnes známá mimo jiné jako výrobce a propagátor osobních aut na elektrický pohon. Zakladatel firmy Elon Musk ovšem nedávno potvrdil, že automobilka v říjnu představí vůz nových rozměrů - tahač, tedy kamion na elektřinu. Co přesně tento tahač zvládne, zatím není jasné. I jiné automobilky ale už s konceptem kamionů na elektřinu pracují.

Zájem výrobců o elektromobily byl léta minimální, a to kvůli vysokým nákladům a krátkému dojezdu takových aut. Kapacita baterií ale postupně roste a stále častěji se tak mluví i o nákladních elektromobilech. Ty ale potřebují mnohem větší výkon než osobní auta, protože převážejí desítky tun nákladu. A přestože je Elon Musk odvážný vizionář, kamion na elektřinu už loni představila konkurenční německá společnost Daimler.

„Právě teď dozrál čas pro elektrické nákladní automobily, protože se setkávají dva podstatné faktory. Technologie zaznamenala velký pokrok a také se rozvíjí trh,“ řekl před rokem Wolfgang Bernhard, tehdejší šéf divize nákladních automobilů společnosti Daimler. Její vůz Mercedes-Benz Urban eTruck dokáže s celkovou hmotností 26 tun ujet až 200 kilometrů.

A například společnost Scania už ukázala takzvaný hybrid, tedy kombinaci naftového motoru a elektromotoru, tento nákladní vůz se projel i po českých silnicích. Přesto jsou kamiony na elektřiny stále minimálně rozšířené.

„Pokud bychom měli předpokládat nějaký pětisetkilometrový dojezd toho kamionu, tak musíme počítat s tím, že trakční baterie bude mít okolo tří tun. To samo o sobě vyžaduje značné prostorové nároky a také to zvyšuje spotřebu,“ vysvětluje Jindřich Sadil z Fakulty dopravní ČVUT v Praze, který se problematikou baterií dlouhodobě zabývá.

Cena za ujetý kilometr stále vysoká

Často zmiňovaným argumentem pro elektromobily je nízká cena za ujetý kilometr. Podle Sadila je to ale v širším pojetí jinak.

„Když vezmeme třeba jeden kilometr jízdy toho kamionu, kdybychom počítali, že to bude potřebovat jednu kilowatthodinu mechanické energie na kolech, tak si můžeme relativně snadno spočítat, že při pohonu na stlačený zemní plyn bychom potřebovali asi pět korun, s naftou asi osm korun a s tou baterií bychom potřebovali asi osm až deset korun. Tato cena nás může překvapit, že za kilowatthodinu počítáme osm až deset korun, když v domácnosti platíme pětikorunu, ale je to dáno právě tím, že do té ceny počítáme i opotřebení baterie,“ říká Sadil.

Když totiž dojde na výměnu baterie, je to podle Sadila skutečně vysoká investice. Podle marketingového manažera společnosti Scania Ondřeje Koubka určitě není možné elektřinu jako pohon pro kamiony ignorovat, ale omezení jsou stále výrazná.

„Kapacita baterií je momentálně velmi limitujícím faktorem a není možné si představit skutečně dálkové nákladní vozidlo s dojezdem několika tisíc kilometrů. V takovém případě by se nejen výrazně zvýšila cena, ale díky hmotnosti a rozměrům baterií by bylo nutné výrazně snižovat hmotnost a zároveň objem přepravovaného nákladu,“ vysvětluje Koubek.

Dálnice s trolejemi

Ve světě se tak aktuálně testuje další řešení pro elektrické kamiony. Ve Švédsku se loni otevřel dvoukilometrový úsek dálnice, kde jezdí nákladní auta s trolejemi, tedy podobně jako trolejbusy. Na tomto projektu se podílí společnost Scania ve spolupráci s firmou Siemens a podle Koubka má toto řešení své výhody.

„Při provozu na elektřinu neprovozují vozidla žádné lokální emise, navíc účinnost elektromotoru je dvakrát vyšší než u konvenčního dieselového motoru a v neposlední řadě se výrazně snižuje hlučnost vozidel. Ve Scanii jsme tedy technologicky připraveni, tomuto řešení jsme velmi nakloněni a otázkou jen zůstává, jestli se bude pro taková vozidla rozšiřovat síť elektrifikovaných silnic a dálnic,“ konstatuje Koubek.

Mírně se rozšiřovat budou, další elektrifikované části dálnice se mají příští rok otevřít v Německu. Také podle Kláry Rylichové, marketingové manažerky společnosti Iveco, jde technologický vývoj v oblasti elektromobilů velmi rychle dopředu. Společnost v následujících deseti až patnácti letech předpokládá výrazný nárůst kamionů na LNG, tedy ne na stlačený, ale na zkapalněný zemní plyn. Dominantním palivem ale podle Iveca i nadále zůstane nafta.

Autor: 
Ondřej Luštinec
Zdroj: 
zpravy.rozhlas.cz