Datum zveřejnění: 
11. 9. 2017

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Větší růst platů učitelů a dalších zaměstnanců ve veřejné sféře už od listopadu - dohodla se dnes koalice. Letos pokryjí náklady úspory jednotlivých ministerstev. Příští rok vyjde zvýšení platů na rekordních 23 miliard korun. Jasno ale stále není v otázce růstu prostředků pro vysoké školy. Ty požadují 4,5 miliardy navíc.

Karolína JELÍNKOVÁ, redaktorka:
Úřad vlády krátce po sedmé hodině ráno. Ke Strakově akademii přichází zástupci vysokých škol i odborů. Se členy koalice se chtějí setkat ještě předtím, než začne klíčové jednání o růstu platů ve veřejné sféře.      

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A o tématu teď s mými hosty, kteří už jsou ve studiu. Jsou jimi Ondřej Šteffl, zakladatel ScioŠkol, dobrý večer. Ve studiu vítám také Petra Konvalinku, rektora ČVUT, dobrý večer.

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A do Brna zdravím Ondřeje Kaniu, což je podnikatel ve školství, kterému spolupatří mimo jiné pražské Humanitní gymnázium. Dobrý večer.      

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Já bych měl jednu otázku, pane Konvalinko, vysoké školy se nedomohly dnes ničeho. Proč a je to chyba?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Myslím si, že to chyba je. Vzdělávací systém celý jako takový potřebuje víc finančních prostředků, protože byl dlouhá léta zanedbáván a samozřejmě kromě základních a středních škol také vysoké školy nedostaly peníze, na které mají nárok.      

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:

Pane rektore má ten školský systém i na vaší úrovni produkovat lidi, kteří budou nějakým způsobem formovat tu společnost, nebo má do jisté míry kopírovat to, co je potřeba? Má jinými slovy jaksi ten vzdělávací systém produkovat lidi pro průmysl, aby se uživili, nebo aby změnili tu společnost?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Já myslím, že to i to, musí vychovávat takové lidi, kteří budou formovat společnost a přitom budou absolventy technických vysokých škol, kteří budou také prospěšní pro průmysl. Myslím si, že to jde ruku v ruce.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
A ta poznámka, že to české školství je zastaralé, že funguje pouze na jedné bázi? To znamená, jak tady zaznělo, 20 včelařů, několik automechaniků, prostě lidi, kteří se momentálně uplatní na tom, uplatní na tom, na tom trhu?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Já si myslím, že to není úplně tak, ale samozřejmě školský systém potřebuje určitou změnu a myslím si, že tu změnu mohou přinést učitelé, kteří budou mít opět prestiž, kteří budou dobře zaplaceni, budou rádi dělat svoji práci a budou ji dělat takovým způsobem, že to ty děti bude bavit.      

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Mě zaujalo, že vy jste v jednom rozhovoru říkal, že už dnes běžně berete lidi, kteří měli třeba čtyřky z matematiky, že dokonce musíte snad v prvním ročníku mít testy nebo doučování z matematiky, jinak by 80 % uchazečů vůbec nebyla schopna zvládnout první ročník. O čem to svědčí?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Ne, tak to nebylo. Já jsem řekl, že se k nám hlásí i studenti, kteří mají čtyřky z maturity.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Nebo, že se hlásí, tak.

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
My samozřejmě takové studenty se snažíme nebrat, ale i ty studenty, kteří mají lepší známky z matematiky, tak musíme jim nabídnout nějaké doučovací kurzy, protože by ne všichni zvládli matematiku, tak jak potřebujeme, aby ji zvládli.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
No a o čem to svědčí?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Svědčí to o tom, že ta matematika, aspoň v tomto případě probíhá určitým vývojem. Děti, které chodí do první, druhé, třetí, čtvrté třídy, matematiku milují a od páté třídy ji začnou nenávidět. A pak s ní mají problémy i na střední škole a přijdou na vysokou školu a neumí kvadratickou rovnici? To mi připadá nenormální. Tam je něco špatně v tom systému. Já nejsem odborník, nejsem učitel základní ani střední školy, takže nevím, co je tam špatně, ale myslím si, že ta výuka matematiky by se měla změnit.      

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Souhlasíte s tím, že tady není politická atmosféra?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Já s tím souhlasím. Není tady politická atmosféra a myslím si, že teď je ten tlak, který nastal, jenom proto, protože je před volbami a že se zdá, že se může něco vybojovat.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:
Dobře, ale to je těch 15 %. Debata o nějaké hlubší reformě, která není o 10, 15, 20, ale je o zásadní reformě toho systému, je u nás možná?

Petr KONVALINKA, rektor ČVUT:
Já si myslím, že není možná, že hlubokou reformu opravdu nikdo nechce a myslím si, že ani není reálná. Myslím si, že je potřeba jít spíš menšími kroky k nějaké reformě teda, ale ne dělat radikální reformu prostě z roku na rok nebo ze dne na den.   

   
 

Zdroj: 
ČT 24