Datum zveřejnění: 
8. 9. 2017

Návštěvníci pražského Vítězného náměstí si jistě všimli nové moderní budovy, která poutá pozornost výraznou fasádou. Jedná se o sídlo Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) Českého vysokého učení technického (ČVUT), které bylo slavnostně otevřeno letos v květnu. Podívejte se s námi na netradiční řešení výtahů, které zde slouží pro pohodlný pohyb až 1 650 vědců, studentů a dalších uživatelů objektu.

NA MÍRU PROJEKTU

Objekt je složen ze dvou budov. První z nich je přestavěná původně pěti, nyní sedmipodlažní budova menzy. Druhou je desetipodlažní novostavba se třemi podzemními podlažími. Obě budovy jsou v nadzemní části propojeny dvěma spojovacími krčky. Užitná plocha členité stavby je přibližně 34 000 m2. Zvolené mobilní řešení tvoří desítka výtahů typu Schindler 3300, které jsou vysoce standardizované a zároveň velmi flexibilní.
V případě nové budovy CIIRC ČVUT je nejnižší nosnost výtahu 625 kg, nejvyšší pak 1 125 kg u výtahu určeného až pro 15 osob. Polovina výtahů je umístěna v betonových šachtách, přičemž nejvyšší zdvih činí 44 210 mm. Druhá polovina výtahů je s ohledem na celkové pojetí budovy umístěna v prosklené šachtě s ocelovou konstrukcí.

NETRADIČNÍ OPLÁŠTĚNÍ

U ocelové konstrukce výtahu, která bývá v těchto případech opláštěna sklem, se na chvíli zastavme. Hned u dvou výtahů v rámci objektu totiž zůstala konstrukce odhalená a jako ochrana, například před vniknutím nepovolaných osob, slouží opláštění celé budovy. Výsledkem je vizuálně atraktivní provedení, kterého si mohou povšimnout i návštěvníci nového sídla CIIRC ČVUT.

VÝHLED I RYCHLOST

Také další výtah v prosklené šachtě je ukázkou neobvyklého řešení. Přepravní vzdálenost zde činí úctyhodných 40 860 mm. Jízda výtahem vybaveným prosklenou kabinou a zastavujícím v deseti patrech nabízí krásný výhled do okolí. Zároveň však cestující rychle přiblíží jejich cíli. "Výtah se pohybuje rychlostí 1,6 metru za sekundu, což je unikátní zejména s ohledem na to, že u něj byly kvůli podchozím prostorům instalovány zachycovače na protiváze," vysvětluje Ing. Jiří Hoffman, projektový manažer ze společnosti Schindler CZ, a.s. Zachování rychlosti je v tomto případě výsledkem zcela nového technického řešení, které přinesla mezinárodní spolupráce v rámci značky Schindler.

TRIPLEX

Z technického hlediska je pozoruhodné také řešení takzvaného triplexu, kdy jsou tři výtahy umístěny v jedné šachtě rozdělené uvnitř umístěnými přepážkami. Ve všech třech případech se zároveň jedná o výtahy s kabinovými dveřmi na obou stranách. Pokud jde o délku betonové šachty, činí v případě triplexu 12 600 mm, a je tak nejkratší šachtou v rámci celého projektu.

VÝTAHY PRO NÍZKOENERGETICKOU BUDOVU

Nové sídlo Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT je nízkoenergetické a využívá špičkové technologie, postupy a prvky udržitelného stavění. Výtahy proto nemohly zůstat pozadu. Typ Schindler 3300 je i z tohoto hlediska vhodnou volbou. Jeho lehká konstrukce je totiž navržena tak, aby měl trvale nízkou spotřebu energie. Navíc je téměř 100% recyklovatelný. K úspoře energie přispívá i pohotovostní režim (Stand-by), přičemž "probuzení" zpět do provozu je okamžité. Standardní výbavou tohoto typu výtahu jsou LED svítidla s dlouhou životností a nižší spotřebou energie.

Zdroj: 
Konstrukce