Datum zveřejnění: 
7. 9. 2017


Firma Festka, jejíž produkce by se měla příští rok zdvojnásobit, letos vyrobí a prodá 500 rámů kol.
Společnost zároveň investuje i do vlastních obchodů, například v čínském Pekingu a Šanghaji.
Do vývoje značka postupně zapojuje univerzity i další technologické firmy.


Cyklo hi-tech. „Spolu s partnery jdeme ve vývoji daleko za hranice toho, co se v cyklistickém průmyslu běžně využívá,“ říká zakladatel Festky Michael Moureček.
autor: Festka

Výrobce rámů kol z karbonu Festka se pouští do další etapy svého rozvoje. Značka založená v roce 2010 Michaelem Mourečkem a Ondřejem Novotným otevře na podzim nový showroom v Černomořské ulici v pražských Vršovicích. V dosavadním místě v ulici Jana Masaryka na Vinohradech, kde si zákazníci mohou rámy kol a celá sestavená kola prohlédnout a zároveň vidět výrobu, už firma naráží na své limity.

"Koncept prodejny si otestujeme a pak použijeme i na dalších místech ve světě. První bude Čína, kde se ve spolupráci s tamním partnerem budou naše kola prodávat v Pekingu a v Šanghaji," říká Moureček. Vlastní monobrandové obchody Festka dosud neměla, využívala prodejní sítě obchodů s více značkami. Podle Mourečka se cyklistika stává pro Čínu stále atraktivnější. "Jako v mnoha jiných segmentech se Číňané řadí mezi nejnáročnější klienty, kteří hledají to nejzajímavější zboží na trhu," vysvětluje.

Loni Festka prodala celkem 220 rámů. Zdá se to málo, ale cena některých rámů se pohybuje i v řádu statisíců korun. Letos by se mělo prodat až pět set kusů převážně karbonových, ale třeba i titanovo-karbonových rámů. "Na příští rok je naše kapacita nastavena na 950 kusů," poznamenává Moureček s tím, že zhruba stoprocentním tempem roste firma každoročně od svého vzniku. "Čím víc toho ale vyrábíme, tím musíme být obezřetnější na naše partnery a subdodavatele, aby nedocházelo ke zbrzďování výroby," zamýšlí se bývalý profesionální cyklista Moureček.

Fotogalerie

více fotografií

Loňský obrat firmy dosáhl patnáct milionů korun, letos by se měl ztrojnásobit. Výrobky Festky nejsou levnou záležitostí. Nejprodávanější model rámu One začíná na sto tisících korunách. Snadné pro rozvíjející se firmu není ani sehnat nové zaměstnance. "Mimo jiné nám v tom vypomáhá i to, že se nám tu střídají stážisté z francouzských univerzit. Mají povinné stáže v zahraničí a možnost pracovat na vědecko-technologickém projektu u nás je láká," poznamenává Moureček.

Relativně vysokou cenu rámů a na nich pak postavených kol ospravedlňuje to, že jde stále o ruční práci. A také to, že Festka využívá výsledků nákladného výzkumu, na kterém se kromě firmy samotné podílejí univerzity, Evropská kosmická agentura, ale třeba i řada technologických firem, které to, co společně s Festkou vyvinou při výrobě cyklistických rámů, pak použijí ve svých oborech.

Příkladem takové spolupráce je skenování vyrobených rámů senzory od společnosti InsideArt. Cílem je eliminace chybovosti při skládání jednotlivých karbonových vláken a zpracovávání rámu. V budoucnu se výsledek společného projektu bude moci aplikovat třeba v podobné detekci u karbonových částí letadel.

"Spolupráce s Festkou je v tomto směru hezkým příkladem, který již přerostl hranice inkubátoru Evropské kosmické agentury, jíž je podporován. Společně s integrátorem našich senzorů, společností Radalytica, budeme na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně prezentovat robotický systém určený k inspekci různých průmyslových dílů," říká za InsideArt Jan Sohar.

V rámci účasti v projektu inkubátoru Evropské kosmické agentury se Festka podílí na vývoji grafitových materiálů, z nichž by se v budoucnu mohly konstruovat třeba družice. O dlouhodobé spolupráci Festky s ČVUT například natáčela i britská televizní stanice BBC.

Nejčerstvějším vývojovým projektem, který může mít potenciálně velký přesah mimo cyklistiku, je spolupráce Festky, Meopty a výrobce karbonových vláken, z nichž jsou rámy vytvořeny, firmy CompoTech. Tato sušická společnost například vyrábí nosníky téměř pro všechny špičkové závodní plachetnice světa, do strojírenských provozů a mnoha automobilek. Festka, Meopta a CompoTech stojí nyní před dokončením průlomového řešení v práci s karbonem − vytvoření šroubového závitu do křehké struktury karbonové trubky.

"Zahájili jsme pokusy s obráběním kompozitů a zatím s uspokojivými výsledky," říká zástupce společnosti Meopta Jiří Vlk. "V osvojení si práce s kompozity spatřujeme pro naši firmu zabývající se výrobou optomechanických sestav velký význam a budoucnost," dodává.

Ve Festce dnes pracuje asi třicet lidí, do rozvoje této značky je ale zapojena další desítka vědců a technologů z řady partnerských firem.

Autor: 
Michal Šenk
Zdroj: 
iHNed.cz