Datum zveřejnění: 
7. 9. 2017

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
Auta, letadla nebo dokonce létající lodě. A to všechno bez řidiče. Nové trendy v dopravě už nebrzdí technologická náročnost, ale spíš bezpečnostní předpisy. I tak se vším výše uvedeným už řady, řada firem experimentuje. Začneme v Paříži na Seině. Respektive kousek nad ní.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
Vize blízké budoucnosti po francouzsku. Muž nestíhá, a tak si prostřednictvím mobilní aplikace objednává v Paříži taxi. Ne ovšem ledajaké. Tento model létá nad vodou. Prototyp z dílny Švéda /nesrozumitelné/ a Francouze Alaina Thébaulta nepotřebuje řidiče. Vznese se už při dosažení rychlosti 12 kilometrů za hodinu. A co víc, je ekologický. Funguje díky dobíjecím bateriím.

Alain THÉBAULT, zakladatel a viceprezident společnosti SeaBubbles:
Cena je jako u menší Tesly: přibližně 60 tisíc eur. Máme víc společností, které nás budou sponzorovat, což sníží cenu provozu.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
Představit loď vznášející se nad vodou je Thébaultovým celoživotním snem. Právě on stvořil /nesrozumitelné/, kterou od roku 2008 lámal na vodě světové rekordy. Vynálezci chtějí taxi uvést do provozu napříč světem. V Paříži už příští rok a cestu mají zdánlivě otevřenou. Novým technologiím  je nakloněný dlouhodobě i současný prezident Emmanuel Macron.

Emmanuel MACRON, francouzský prezident:
Proto jako ministr hospodářství stále říkám, že zbožňuji podnikatele, protože to jsou lidé, kteří nikdy nic nepožadují. Zvykli si bojovat.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
Firma SeaBubbles by ale tentokrát pomocnou politickou ruku přece jen uvítala. Její plány v Paříži totiž částečně hatí předpisy. Kvůli provozu na Seině už počítá aspoň dočasně s tím, že v taxíku bude řidič. Další problém je ale rychlost. Nejvyšší povolená na řece je 18 kilometrů v hodině. Na vzlet to stačí. Ale kabina bude pomalá. Dokáže se přitom pohybovat až třikrát rychleji. Mimochodem, pokud by Macron změny navrhnul, mohl by toho pak využít i on sám. Od Elysejského paláce by se například do obou největších televizí dostal vodním taxíkem zhruba za 6 minut.

Alain THÉBAULT, zakladatel a viceprezident společnosti SeaBubbles:
Díky vodním taxíkům se chceme podělit o ten pocit létajícího koberce s více lidmi.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
Městskou dopravu bez řidičů už přitom Paříž využívá. Jen ne ve vodě. Funguje tak část linek metra. Stejný systém má Londýn, Řím, Kodaň nebo Budapešť.

osoba:
Je to kontrolní centrum, které organizuje pohyb vlaku a rozhoduje o něm.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
S vývojem samořiditelných aut experimentovala společnost Google. Dubaj zase představila drony, které by v budoucnu mohly jako taxi převážet pasažéry. Podobný projekt mají Češi. I v tuzemsku se pracuje na částečně autonomních dronech.

Ladislav SEMETKOVSKÝ, zakladatel, Primoco UAV:
Kdybychom tady odpojili elektriku nebo vypnuli ten počítač, tak letadlo se přepne do /nesrozumitelné/ a automaticky se vrátí na letiště.

Kateřina ETRYCHOVÁ, redaktorka:
Jako vůbec první na světě by Česká republika mohla uskutečnit s takovým dronem let napříč několika zeměmi. V plánu je už v příštím roce. Kateřina Etrychová, Česká televize.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
A po telefonu odborník na dopravu Petr Moos. Hezký večer.

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Hezký večer.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
Jak by se vám líbil autonomní dron? Letěl byste?

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
No, určitě. Autonomní doprava, to je doprava budoucnosti. Je velmi ekonomická a samozřejmě s tím souvisí šetření prostoru a prostředí a životní prostředí.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
A dá se to charakterizovat teď, že ten rozvoj brzdí především to skloubit to s právními předpisy?

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Doprava je vždycky regulovaná činnost. V prostoru i v čase více vozidel, více prostředků, a je potřeba v tom mít řád. Samozřejmě bezpečnost, kromě mobility, je velice důležitým faktorem.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
A daří se nějak připravovat ten rámec? Dám příklad: autonomní automobil ochrání posádku, ale přejede třeba školku na přechodu, což by prostě řidič ve většině případů neudělal.

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Určitě i tyhle situace autonomní prostředky budou v budoucnu řešit. Vezměte si dneska jako příklad leteckou dopravu, kde lítají autonomní prostředky v podobě pilotů. Pravda, sedí tam piloti, ale autopilot vlastně většinu letu řídí. A celý ten systém letecké dopravy, v prostoru i v čase, je silně regulován kvůli bezpečnosti.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
Mluvíme tu o letadlech. Skoro ve všech sci-fi filmech se doprava ve městech přesunula i do vzduchu. Létající taxíky, nad úrovní silnice. Bude tohle to skutečně cesta budoucnosti?

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Představte si přeplněnou metropoli, hluk a velikou hustotu dopravy. A v tom najednou přistává takovýto prostředek. Nelze to vyloučit v budoucnu. V některých částech měst. Ale nebude to jistě ten nejrozšířenější model městské hromadné taxi služby.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
A co tedy bude tím těžištěm? Kam ten vývoj půjde? Bude to třeba u rychlosti? Už se testuje formát dopravy?

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Ano, určitě to, ten vývoj jde několika směry. Zaprvé lepší využití prostoru. Proto dopravní systémy velkých měst jdou v několika vrstvách, jak pod zemí, tak na povrchové dopravě, tak i částečně i nad zemí. Samozřejmě, že velkou roli hraje bezpečnost. A proto se vkládá do moderních dopravních prostředků i  vlastní inteligence, kdy mezi sebou vozidla budou hovořit a říkat si, jak optimálně trasovat, optimálně celý ten proces dál řídit.

Dana ZLATOHLÁVKOVÁ, moderátorka:
Petr Moos. Děkujeme.

Petr MOOS, dopravní expert, Fakulta dopravní ČVUT v Praze:
Ano, na shledanou.      

Zdroj: 
ČT 24