Datum zveřejnění: 
30. 8. 2017

Konec billboardů u dálnic a silnic I. tříd se blíží. Jejich provozovatelé se zákon, který má reklamní plochy omezit, snaží na poslední chvíli obejít. Z billboardů stáhli reklamy a umístili na ně české vlajky. Tím dle jejich výkladu přestává být z poutače reklamní plocha a nový zákon na něj tudíž nedopadá. Ministr dopravy Dan Ťok však oznámil, že ani vylepená vlajka billboardy u silnic nezachrání.

Prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas vidí větší problém s vysokým množstvím černé reklamy, která u silnic reálně ohrožuje řidiče, protože nesplňuje povinné bezpečnostní prvky. „Třetina billboardů stojí nelegálně a právě tyto reklamní plochy, které nemají povolení, mohou ročně až za dvě smrtelné dopravní nehody,“ uvedl na dnešní tiskové konferenci Pavlas. Místo toho, aby ministerstvo řešilo tuto nebezpečnou reklamu, snaží se podle něj útočit na všechny majitele reklamních ploch včetně těch, které mají potřebná povolení.

Odstranění reklamních poutačů nařizuje novela zákona z roku 2012. V pátek skončí přechodné pětileté období na odstranění billboardů. Zmizet by mělo asi 3 000 ploch z celkových 25 000 poutačů v republice. Dle nové legislativy mohou billboardy stát nejblíže 250 metrů od dálnic a silnic I. tříd. Pravidla pro vozovky nižších tříd zákon neupřesňuje.

Skupina 17 senátorů minulý týden proti novele podala ústavní stížnost. Je ale nepravděpodobné, že by došlo k rozhodnutí do pátku. Majitelé sdružení pod Svazem provozovatelů venkovní reklamy se proto pokusili najít jiné řešení. Místo odstranění, které jim ukládá zákon, pokryli své billboardy motivem české státní vlajky. „Reklama má generovat zisk. To obrázek vlajky nesplňuje,“ okomentoval na konferenci krok Svazu právní specialista František Korbel.

Svaz předpokládá, že umístěním vlajky na poutače už billboardy neslouží k reklamě a novela se na ně tudíž nevztahuje. Tento výklad zákona ale rozporuje ministr dopravy Dan Ťok. ČTK potvrdil, že motiv vlajky na platnosti zákona nic nemění a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je připraveno začít billboardy v rozporu se zákonem začít odstraňovat. „Nicméně já si nechám udělat ještě jedno posouzení, abych si byl jistý," dodal Ťok, který už obejití zákona údajně konzultoval s právníky.

„To, co děláme, je v zájmu státu. Zatím chceme na billboardy umístit nereklamní obsah a počkáme, jak dopadne ústavní stížnost. Kdybychom nyní museli plochy odstranit a po uznání stížnosti zase zpátky přimontovat, vymáhali bychom po státu náhradu,“ vysvětlil Pavlas. Dnes odpoledne se má sejít také s ministrem a je údajně nakloněný domluvě, jak má poutače zatím upravit. Místo vlajky může být podle něj klidně i bílý list, nebo cokoli jiného. Pokud ale stížnost senátorů neprojde a ŘSD billboardy odstraní, bude naopak Ředitelství vymáhat náhradu po majitelích reklamní plochy.

Novela zákona vznikla také proto, že poutače u silnic údajně odvádějí pozornost řidičů. Pavlas na konferenci ale představil výzkum STEM/MARK z letošního roku, podle kterého sami řidiči uvádějí, že billboardy u cesty je příliš nerozptylují. Jako rušivý faktor je označilo 4,5 % respondentů. Více dle dat odvádí pozornost používání mobilního telefonu, ovládání navigace nebo jídlo a pití při řízení.

Dle policejních statistik může za 20 % procent nehod v letošním roce nedostatečná pozornost při řízení automobilu. Data ale nezohledňují důvod nepozornosti řidiče. Účinky umístění reklam u silnic ale například mapuje studie Jessicy Edquistové z Monash University v Austrálii. Podle jejich dat billboardy poutají více pozornost začínajících a starších řidičů. Ti dle experimentu v oblasti s větším počtem billboardů dokonce dělali významně více chyb při přejíždění z pruhu do pruhu. Podle expertky by měly být reklamní poutače u silnic proto považované za „potenciálně škodlivé“.

Podle dřívějšího výzkumu odborníků z ČVUT vedených Petrem Bouchnerem, na který upozornily Hospodářské noviny, řidiči jedoucí za jiným autem sledují poutače u silnic v průměru 0,4 sekundy, pokud jednou v závěsu za jiným autem. Za tu dobu ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů. Půl sekundy také trvá, než řidič stihne zareagovat a začne brzdit. Půlvteřinové vyrušení z pozornosti tak může být fatální.

 

 

Autor: 
Aneta Černá
Zdroj: 
info.cz