Datum zveřejnění: 
27. 8. 2017

Michal KUBAL, moderátor:
Do 1. září by měly zmizet billboardy od dálnic a silnic 1. třídy. Má kolem nich vzniknout ochranné pásmo. U dálnic to bude 250 metrů, u silnic 1. třídy pak 50 metrů. V dotčených zónách ale stále stojí skoro tisícovka billboardů a stát kvůli některým z nich podle všeho čeká arbitráž.

Petr VOMÁČKA, mluvčí ÚAMK:
Billboard, který je těsně u dálnice a nemá tu co dělat, tak ten taky půjde pryč.

Martin ŠNAJDR, redaktor:
To je jeden ze zhruba čtyř stovek případů na dálnici D1. Tam je billboardů nejvíc. Po celé republice jich pak v budoucím ochranném pásmu dálnic Ústřední automotoklub zmapoval asi 900.

Petr VOMÁČKA, mluvčí ÚAMK:
Ten billboard, jak vidíme, a nejenom ten, ale i těch dalších 5 billboardů, co jsou kolem, tak se budou muset od 1. září buďto přesunout, co vidíme sloup elektrického vedení, to už je zhruba 250 metrů, anebo případně se budou muset odstranit.

Martin ŠNAJDR, redaktor:
Pokud se tak nestane, zajistí to samo ministerstvo po 15denní lhůtě.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Budou zakryty a postupně je budeme odstraňovat sami na náklady majitele billboardu.

Martin ŠNAJDR, redaktor:
Omezení reklamy kolem dálnic a silnic 1. třídy se týká billboardů na státních nebo i soukromých pozemcích, kde jich je většina. Billboardy ve městech ale můžou zůstat, pokud se tak radnice rozhodne. Hlavní důvod, proč by velkoplošné reklamy měly zmizet, je rozptylování řidičů.

Petr BOUCHNER, vedoucí Ústavu dopravních prostředků, ČVUT /Události, 25. 7. 2017/:
Jednoznačně platí to, že pokud je ta zpráva rozdělená do nějakého delšího časového úseku, tak samozřejmě řidič má tendenci celý ten časový úsek vlastně prokoukat na tom billboardu.

Martin ŠNAJDR, redaktor:
Navíc, když jsou poutače blízko silnice, hrozí, že do nich auto může narazit, jako se to stalo třeba před dvěma lety v Břeclavi. Po nárazu do billboardu řidič zemřel.

Pavel SKLÁDANÝ, Centrum dopravního výzkumu:
V případě nárazu to znamená prakticky totální destrukci auta i posádky.

Martin ŠNAJDR, redaktor:
Provozovatelé venkovní reklamy ale billboardy jako nebezpečné nevidí, už teď poutače musí splňovat řadu bezpečnostních norem a některé firmy se chtějí proti zákazu bránit.

redaktor /citace: prezident, Svaz provozovatelů venkovní reklamy/ /Zdroj: e-mail pro ČT/:
"Minimálně jedna společnost s americkými vlastníky podle mých informací arbitráž připravuje."

Martin ŠNAJDR, redaktor:
Samotná firma na žádosti o rozhovor nereagovala, má ovšem podle svazu řadu povolení pro billboardy u dálnic na dobu neurčitou.

Zdroj: 
ČT 1