Datum zveřejnění: 
25. 8. 2017

Jana BÍLEK MAREČKOVÁ, moderátorka:
Nabídku na 10letou správu mýtného systému po roce 2019 podali 4 uchazeči. Zájem o zakázku za 29 miliard korun je tedy nižší, než ministerstvo odhadovalo. Resort původně očekával 5 až 7 uchazečů. V současnosti provozuje mýtný systém společnost Kapsch, která se do soutěže přihlásila také.

Irena KRCHÁKOVÁ, redaktorka:
Mluví se o ní jako o klíčové a také jako o jedné z největších od vzniku České republiky. Zakázka na správce mýtného systému za téměř 30 miliard korun. Ministerstvo dopravy rozlepilo celkem 4 obálky. 4 společnosti odeslaly nabídku na 10letou správu systému po roce 2019.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/ /90´ ČT24; 24.8.2017/:
Jsou v tom konsorcia renomovaných světových firem, které mají zkušenosti. Musíme si uvědomit, že podmínky tendru nebo kvalifikace jsou, že musíte mít zkušenosti, musíte být kvalitní tým a tyto věci musíte prokázat, musíme mít za sebou nějakou historii.

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Je opravdu smutné, že ta soutěž vlastně se rozbíhá v okamžiku, kdy máme 8 týdnů do konec volebního období. To znamená po čtyřech letech.

Irena KRCHÁKOVÁ, redaktorka:
Ačkoliv ministerstvo oficiálně nemůže zveřejnit jména uchazečů, už teď je jasné, že je mezi nimi současný provozovatel Kapsch a taky slovenský SkyToll. Mezi odborníky se mluví i o italské společnosti nebo o maďarském výběrčím mýta. Tendr je vypsaný jako technologicky neutrální. Utkat se v něm tedy můžou firmy, které nabízí mikrovlnné, satelitní či jiné řešení. Podmínkou je však kompatibilita se systémy v zemích Evropské unie.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
My chceme, aby trh osvědčil a řekl, který ten systém je v současné době nejlevnější, nejefektivnější a jestli vyhraje mikrovlna, jestli vyhraje satelit nebo úplně nějaký jiný systém nebo kombinace těch systémů, to ukáže ta soutěž.

Irena KRCHÁKOVÁ, redaktorka:
Mikrovlnné brány fungují v Česku od roku 2007. Současná zakázka ale počítá se zavedením mýta i na silnice prvních tříd. To podle Ťoka zdvojnásobí příjem na 15 až 17 miliard ročně.

Petr BENDL, poslanec; bývalý ministr dopravy /ODS/ /90´ ČT24; 24.8.2017/:
Nevím, proč jsme nemohli podrobit diskusi i třeba to rozšíření na jedničky, protože je zcela evidentní, že lokálně to může přinést další problémy, že zavedení mýtného na jedničkách bude vytlačovat regionální dopravu z jedniček dovnitř obcí.

Irena KRCHÁKOVÁ, redaktorka:
Odborníci upozorňují na určitá rizika, hlavně technologickou problematiku a složitou organizační strukturu.

Pavel PŘIBYL, vedoucí Ústavu dopravních systémů, ČVUT Praha:
Ten tendr podle mého názoru nahrazuje jednoho operátora druhým operátorem. Ale evropské mýto, to je úplně o něčem jiném, tam prostě roli měl převzít stát, který by pronajímal svoji infrastrukturu různým provozovatelům.

Irena KRCHÁKOVÁ, redaktorka:
Vypsání nové soutěže doprovázely problémy a vyhlášení tendru se opakovaně odkládalo. Ministerstvo to vyřešilo až loni. Firmě Kapsch prodloužilo bez výběrového řízení smlouvu o další 3 roky. Takové jednání ohodnotil antimonopolní úřad milionovou pokutou.

Zdroj: 
ČT 24