Datum zveřejnění: 
18. 8. 2017

Martin KARLÍK, moderátor:
Čtvrteční incidenty znovu oživily otázku, jak zvýšit pro podobné případy ochranu civilistů na vysoce frekventovaných a exponovaných místech. Se zajímavou novinkou přicházejí experti z pražského ČVUT. Vyvinuli mobilní zábrany, které mají zamezit průjezdu aut do davu lidí. Výjimečné jsou v tom, že se nemusí kotvit do země a technici je postaví během několika desítek minut. Systémy teď odborníci testují v praxi.

Tomáš MIČUNEK, Dopravní fakulta ČVUT:
V tom autě není řidič, to je vlastně tažený touto kolejnicí, kterou vidíte tady na dráze. Vozidlo je tou kolejnicí vedeno, řízeno, takže jsme schopni se trefit na konkrétní místo s plus minus jeden centimetr.

Filip TITLBACH, redaktor:
Ukazuje na osobní auto nalakované na oranžovo Tomáš Mičunek z Dopravní fakulty ČVUT. Na druhé straně dráhy kontroluje asi metr vysoké zábrany jeho kolega Jan Zatloukal z experimentálního centra.

Jan ZATLOUKAL, experimentální centrum, ČVUT:
Tato bariéra je velmi rychlá, dá se přivézt a okamžitě sestavět. Není k tomu potřeba žádná manipulační technika, ono to je sestavené z několika betonových plátů, které jsou naskládané na sebe. Tou překážkou je vidět, protože mají mezi sebou mezery. Během několika desítek minut může mít třeba přehrazenou ulici.

Filip TITLBACH, redaktor:
Celý test je ostře sledovaný. Je tady několik kamer. Vidím tady i monitory, počítače, několik drátů.

Jan ZATLOUKAL, experimentální centrum, ČVUT:
Máme tady čtyři vysokorychlostní kamery, které snímají tu bariéru, máme tady kameru v sedmi metrech nad zemí, která snímá bariéru. Natáčíme to ještě s dronem jakoby kolmým pohledem dolů a pak támhle ještě vidíte tam je laserový scaner, kde vlastně naskenujeme tvar té bariéry před nárazem a po nárazu vlastně rozlet těch trosek, polohu vozidla a i vlastně tvar, deformace toho vozidla.

Filip TITLBACH, redaktor:
To znamená, že byste případně i to know-how mohli dát dalším městům nebo dalším státům, aby v případě třeba teroristických útoků mohly tuhle zábranu využívat?

Jan ZATLOUKAL, experimentální centrum, ČVUT:
Samozřejmě, ve chvíli, kdy je to otestováno, tak vlastně můžeme rozjet sériovou výrobu a tyto věci pustit na trh. Všechno je připravené, dron vzletěl do vzduchu, auto se rozjíždí po kolejnici, má před sebou 65 metrů a jede 50kilometrovou rychlostí. Auto narazilo doprostřed zábrany, ta se trochu posunula z obou stran, ale vozidlo stojí, takže předpokládám, že zkouška dopadla dobře. Tak takhle nějak jsme si to představovali. Toto auto je jako naprosto spolehlivě nepojízdný. Zábrany se trochu rozletěly z obou stran. S tím se počítalo, tento rozhled, jestli ty desky letěly dva a půl metru a zastavily se, tak je to naprosto v pořádku.

Filip TITLBACH, redaktor:
Zábrany jsou podle Jana Zatloukala unikátní hlavně v tom, že jsou mobilní a dají se uzvednout i ve dvou lidech a skládají se postupně na sebe.

Jan ZATLOUKAL, experimentální centrum, ČVUT:
Má to 55 kilo, takže my dva to zvládneme.

Filip TITLBACH, redaktor:
Na samotný crash test se kromě té české, přijela podívat také německá policie ze Saska.

Jan ZATLOUKAL, experimentální centrum, ČVUT:
Momentálně se saská policie chystá ve spolupráci s českou policí na nějaký příhraniční koncert a zvažují právě nasazení tady toho našeho systému.

Filip TITLBACH, redaktor:
Mobilní zábrany chce mít ve svých skladech Správa státních hmotných rezerv, říká její předseda Pavel Švagr.

Pavel ŠVAGR, předseda Správy státních hmotných rezerv:
Svět je stále méně bezpečný a samozřejmě takovéhle zábrany mohou znamenat záchranu lidských životů. Hmotné rezervy jsou tady přesně proto, abychom byli připraveni na jakékoliv krizové a mimořádné události.

Filip TITLBACH, redaktor:
V testech budou experti pokračovat. Jejich cílem je pomocí mobilních zábran zastavit i kamion.

Zdroj: 
ČRo Plus