Datum zveřejnění: 
1. 8. 2017
ProfilID: ČVUT

Moderní podoby se dočkají zastávky v cestě na ruzyňské letiště. Železničáři vypíší architektonickou soutěž na jejich vzhled. Odborníci krok vítají, může přinést kvalitní návrhy.

PRAHA Metropole bude v příštím roce svědkem železniční premiéry. Zatímco ve světě je běžné, že se na vlakové zastávky vyhlašuje architektonická soutěž, v tuzemsku je zatím tato praxe nevyzkoušená. Což by se mělo změnit.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhlásí architektonickou soutěž na zastávky, které vzniknou v rámci modernizace trati z Prahy do Kladna s odbočkou na ruzyňské letiště. "Soutěž se v současné době připravuje. Čas na přípravu předpokládáme do konce roku. Samotné trvání soutěže odhadujeme na tři čtvrtě roku," říká Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.
Zatím není jasné, kolika stanic se bude architektonická soutěž týkat. Správa totiž není ještě definitivně rozhodnuta. "Předpokládáme, že jasnější podoba zadání bude známá někdy ke konci listopadu," uvedla Šubová s tím, že bližší podobu architektonické soutěže nechce více komentovat.

Soutěž kvůli požadavkům města

SŽDC k architektonické soutěži podle mluvčí přistupuje proto, že vedle snahy o nejkvalitnější návrh zastávek se setkala společnost s požadavky metropole a městských částí. Po vyhlášení architektonické soutěže dlouhodobě volala i odborná veřejnost.
"Když se to podaří, tak to bude snad poprvé, kdy se SŽDC pustila do takové formy výběru. Přitom v zahraničí jde o běžnou praxi. Třeba ve Švýcarsku tak dělají každou stanici," popisuje architekt Filip Tittl, který s ateliérem UNIT architekti uspěl v architektonické soutěži na podobu brněnského hlavního nádraží a jeho okolí.
Snahu železniční společnosti vítá i architekt Petr Lešek z ateliéru Projektil, jenž je členem pracovní skupiny České komory architektů zaměřené na architektonické soutěže. "Na každou zastávku získají více konkrétních studií, které se dají porovnat esteticky, provozně i ekonomicky," vysvětluje Lešek.
Oba architekti se shodují, že příprava soutěže ještě nemusí nutně znamenat, že přinese i kvalitní výsledky. "Chce to pečlivou přípravu soutěže, nic se v ní nedá ošidit bez následků," říká Lešek. Zvláště pak je třeba dávat pozor u zastávek, které jsou důležitými veřejnými stavbami. A to proto, že jimi prochází či cestuje velké množství lidí, kterým by nepovedená podoba mohla jen ztížit přepravu.
Podle Tittla naopak nemusí vadit, pokud by nebyla vyhlášena architektonická soutěž na všechny plánované zastávky. Stačí, aby byly zastávky designově sladěné, jako je tomu třeba u starších stanic pražského metra, které jsou vyvedené podle linek ve stejných barvách či materiálech.
V rámci modernizace železnice, která vyjde na 31 miliard korun, se má postavit nebo opravit sedm vlakových zastávek. Nově budou vlaky stavět u Výstaviště, v rámci odbočky na letiště vzniknou stanice Praha-Liboc, Praha – Dlouhá Míle a Praha – Letiště Václava Havla. Zastávky na Veleslavíně a v Dejvicích budou zahloubeny pod zem a zastávka Praha-Ruzyně se přesune.

Navrhovali již studenti

O podobě nových zastávek se naposledy mluvilo letos v březnu, když ateliér Kuzemenský & Synek z Fakulty architektury ČVUT zveřejnil výtvory studentů, již navrhli podobu zastávky Praha-Výstaviště. Své práce tehdy projednali s pracovníky firmy Metroprojekt, jejíž návrhy na nové zastávky kritizovali někteří odborníci. Cílem studentů nebylo ukázat, že umějí navrhnout zajímavější zastávky než najatá firma, ale že je výhodné spolupracovat.
Architektonické soutěže na veřejné stavby se v Praze řeší čím dál více. Podíl na tom nese debata ohledně podoby stanic metra D. Odborníci i veřejnost kritizovali hlavní město za podobu stanic navrženou Metroprojektem. Petici za vypsání architektonické soutěže na podobu stanic podepsaly tisíce lidí. Praha nakonec schválila vypsání soutěže na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, které jsou ve druhé etapě výstavby. U ostatních stanic bude umělecká soutěž, jež má aspoň částečně pomoci k lepší podobě.

Autor: 
Benedikt Lederer
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes