Datum zveřejnění: 
31. 7. 2017

Nové podoby se dočkají zastávky na zmodernizované trati na ruzyňské letiště. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypíše architektonickou soutěž na jejich vzhled. Odborníci se budou moci se svými návrhy přihlásit v příštím roce.

Zatímco ve Švýcarsku je běžné, že se na vlakové zastávky vyhlašuje architektonická soutěž, v Praze si tato praxe odbude v příštím roce premiéru. "Soutěž se v současné době připravuje. Čas na přípravu předpokládáme do konce roku. Samotné trvání soutěže odhadujeme na cca tři čtvrtě roku," řekla MF DNES mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Zatím není jasné, kolika stanic, které vzniknou při modernizaci železniční trati z Prahy do Kladna, se architektonická soutěž bude týkat. "V rámci celého spojení není tato věc definitivně rozhodnuta. Předpokládáme, že jasnější podoba zadání bude známá někdy ke konci listopadu," uvedla Šubová s tím, že bližší podobu architektonické soutěže nechce více komentovat.

Po vyhlášení architektonickou soutěže už dlouhodobě volala odborná veřejnost, plánovaný krok SŽDC proto architekti vítají. "Takové rozhodnutí je skvělé. Na každou zastávku získají více konkrétních studií, které se dají porovnat esteticky, provozně i ekonomicky," říká architekte Petr Lešek, který je v pracovní skupině České komory architektů zaměřené na architektonické soutěže.

Celkem má v rámci modernizace železnice mají postavit nebo opravit sedm vlakových zastávek. Nově budou vlaky stavět u Výstaviště, v rámci odbočky na letiště vzniknou stanice Praha-Liboc, Praha-Dlouhá Míle a Praha-Letiště Václava Havla. Zastávka na Veleslavíně a v Dejvicích bude zahloubena pod zem a zastávka Praha-Ruzyně se přesune.

V rámci semestrálního projektu navrhovali nové železniční zastávky také studenti ateliéru Kuzemenský & Synek z fakulty architektury ČVUT, kteří rozpracovali návrhy na plánovanou zastávku Praha-Výstaviště. Své návrhy konzultovali také s firmou Metroprojekt, jejíž návrhy na nové zastávky dříve kritizovali někteří odborníci ( více zde ).

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví od 90. let. Kromě modernizace trati z Masarykova nádraží se dříve uvažovalo i o možnosti vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnicí mezi Smíchovem a Řepy.

Nakonec se bude za odhadovanou cenu 31 miliard korun stavět varianta, která kromě napojení letiště řeší i lepší dopravní obslužnost Kladenska. Záměr počítá s vybudováním dvou jednokolejových tunelů pod Střešovicemi.       

Autor: 
Benedikt Lederer
Zdroj: 
praha.iDNES.cz