Datum zveřejnění: 
25. 7. 2017

ProfilID: ČVUT

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Zhruba za měsíc zmizí billboardy od dálnic a silnic 1. tříd. Reklama nebude moct být v přesně vymezených pásmech od 50 do 250 metrů. V obcích zákaz platit nebude. Novinka má i své odpůrce. Dnes své výhrady představila Hospodářská komora. Podle ní je omezení zbytečně přísné. Naopak ministerstvo dopravy změnu hájí. Kde reklama škodí nejvíc, pro úřad zjišťovali vědci z ČVUT. Výsledky ukazují, že by neměla být ani na křižovatkách. Nejhorší jsou podle odborníků světelné plochy.

Anna KLÍMOVÁ, redaktorka:
Dynamický billboard na Nuselském mostě. Podle odborníků z ČVUT odvádí pozornost projíždějících řidičů na výrazně delší dobu než reklama, která se nehýbe. Potvrdil to výzkum v reálném provozu, ale taky v simulovaném prostředí. Tady na Fakultě dopravní zkoumali, jak se řidiči chovají při zhruba půlhodinové jízdě.

Petr BOUCHNER, vedoucí Ústavu dopravních prostředků, ČVUT:
Tou projekcí do té virtuální reality, jsme schopný říct, kdy přesně a potom i jak dlouho ten řidič kouká na jakýkoliv objekt.

Anna KLÍMOVÁ, redaktorka:
Je tady vidět, na co se zaměřují řidiči nejvíc?

Petr BOUCHNER, vedoucí Ústavu dopravních prostředků, ČVUT:
Jednoznačně platí to, že pokud je ta zpráva rozdělená do nějakého delšího časového úseku, tak samozřejmě ten řidič má tendenci celý ten časový úsek vlastně prokoukat na tom billboardu.

Anna KLÍMOVÁ, redaktorka:
Kvůli billboardům potom řidiči často přehlédnou pro ně daleko důležitější dopravní značky.

Josef KOCOUREK, proděkan pro vědeckou a výzkumnou činnost, ČVUT:
Tady vidíme přesně učebnicový příklad toho, jak to nemá vypadat. Za výstražnou dopravní značkou je billboard a ten vlastně svádí pozornost těch řidičů, kteří vlastně mohou minout cyklistický přejezd, aniž by o tom věděli.

Anna KLÍMOVÁ, redaktorka:
Už od září má být reklamních ploch méně, víc než tisíc jich musí majitelé odstranit od dálnic a další stovky od silnic prvních tříd. Nejvíc billboardů zmizí odsud, od dálnice D1. Zákon nově vymezuje ochranné pásmo. Reklama se musí posunout minimálně o 250 metrů. Anna Klímová, Česká televize.

Zdroj: 
ČT 1