Datum zveřejnění: 
25. 7. 2017

Od září zmizí na tři tisíce billboardů od dálnic a silnic první třídy. Reklama nesmí být v přesně vymezených pásmech od 50 do 250 metrů.  V obcích zákaz platit nebude. Provozovatelé poutačů zákaz budou respektovat, řada z nich se ale chce s Českem soudit o ušlý zisk. 

Podle Hospodářské komory je omezení zbytečně přísné. Naopak ministerstvo dopravy změnu hájí. 

„Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů a náraz do nich je většinou smrtelný. Jde nám o bezpečnost na našich silnicích, argumenty billboardové lobby odmítáme,“ řekl agentuře ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Odstraněním billboardů od dálnic se Česko zařadí mezi země, jako jsou Německo, Belgie, Dánsko či Španělsko, dodal.

Z čeho plyne zákaz?

Zákaz reklamních poutačů v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. třídy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. 

Ta kvůli obavě z možných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechala pětileté období, po které mohou u českých silnic billboardy zůstat.

Podle prezidenta Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marka Pavlase je ale česká podoba ochranného pásma přísná. U dálnic stanoví zákaz stavby poutačů do vzdálenosti 200 metrů, v okolních evropských zemích je běžná poloviční vzdálenost, uvedl.

Nedomyšlená je podle něj i výjimka pro dálniční motely a restaurace, které mohou podle novely své služby na poutačích inzerovat, ale jen do vzdálenosti 200 metrů od provozovny. To ale nedává řidiči dostatek času na reakci a zastavení, dodal Pavlas. 

V Česku je podle odhadů celkem 25 tisíc reklamních poutačů, většina ve městech.

Jak ovlivňují pozornost projíždějících řidičů například dynamický billboard na Nuselském mostě v Praze či billboardy za výstražnou dopravní značkou, ukazuje s pomocí odborníků z Českého vysokého učení technického videoreportáž ČT.

Zdroj: 
CT24.cz