Datum zveřejnění: 
20. 7. 2017

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Nejvytíženější česká dálnice otevřela další opravený úsek. Řidiči mohou od odpoledne využívat část D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži směrem na Prahu v plném rozsahu. Opravený úsek je dlouhý přes pět kilometrů. Vozovka je na každé straně širší o 75 centimetrů. Což znamená větší komfort pro řidiče. Cementobetonový povrch o tloušťce 28 centimetrů by podle stavbařů měl mít životnost až 30 let. Celá dálnice by měla být podle ministra dopravy za hnutí ANO Dana Ťoka opravená v plánovaném termínu, tedy v roce 2020. Maximální rozpočet je pak na ní 20 miliard korun. Ve vysílání teď vítám Petra Vomáčku, mluvčího Ústředního Automotoklubu, dobrý večer.

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Dobrý večer vámi i řidičům.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
A na druhé lince je pak Petr Mondschein z Katedry silničních staveb ČVUT, dobrý večer i vám.

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Dobrý večer.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Vomáčko. Jak komfortní je ten nový úsek pro řidiče, jak jim ulehčí dopravu?

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Tak komfortní oproti původnímu stavu určitě je. Ta změna je docela cistelná a pozná to, dá se říci, každý řidič. A ulehčí výrazně dopravu hlavně těm řidičům, kteří mají nějaký technický problém, protože rozšíření, dá se říci, odstavného pruhu pro laiky řečeno, tak ten opravdu je širší a řidič se musí bát tolik opravit to vozidlo nebo případně defekt na tom vozidle a je tam více prostoru než třeba na jiných dálnicích.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Mondscheine, jak vy se díváte na ty stavební úpravy, rozšíření vozovky v tom daném úseku. Jen připomenu, že při té rekonstrukci byl postaven nový most, jeden opraven a dva odstraněny a součástí toho nebo těch prací na tomto úseku byla také i oprava odpočívadla Devět křížů v obou směrech.

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Tak jak již bylo řečeno, ten komfort pro uživatele je mnohonásobně větší. My si musíme uvědomit, že dálnice D1 byla uvedena do provozu, řekněme, na konci nebo někde v letech 1970 až 1980 a byla připravována s životností 30 let, to znamená, ta úprava nebo ta modernizace, která se teď provádí, tak vlastně měla přijít mnohem, mnohem dříve a je to dobře, že se to stalo až teď a jak bylo řečeno i předřečníkem, tak i to rozšíření o těch 75 centimetrů v budoucnu umožní, nastane-li na dálnici nějaká situace z hlediska opravy nebo nějaká nepředvídatelná uzavírka, že ten druhý jízdní pás budou moci řidiči využívat v tom jízdním režimu dva plus dva, což ten komfort i v těchto situacích prostě diametrálně zvyšuje.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Vomáčko, jak se řidiči dosud vyrovnávali s tím omezením, jak velké komplikace jim to způsobilo, že tento úsek jim tedy nebyl přístupný?

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Tak největší komplikace vznikly pro řidiče s alternativním pohonem CNG, jelikož právě odpočívadlo na Devíti křížích byla jedna ze dvou čerpacích stanic na trase z Prahy do Brna, druhá je u Humpolce, ale tam musí sjet z dálnice na nedalekou benzinovou pumpu a tady to je přímo na té dálnici, takže pro ně to bylo komplikovanější. Sám jsem to zaznamenal, když jsem s tímto vozem jel z Chorvatska nedávno a nemohl jsem právě doplnit toto vozidlo u Devíti křížů. Jinak dále pak větší komplikace byla i pro řidiče kamionů, protože nemohli využít toto hojně využívané parkoviště v jednom směru a museli hledat jiné.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Mondscheine, vy jste říkal, že ta rekonstrukce měla přijít mnohem dříve, když se podíváme na to, jak probíhala ta současná, tak ta trvala 15 měsíců a vyšla podle dostupných informací na 685 milionů korun bez DPH. Podle vás, odpovídá ta doba rekonstrukce i samotná částka?

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Tak já si myslím, že jak ta částka, tak i ta samotná doba té rekonstrukce odpovídá. Ale ono je to dáno těmi použitými technologiemi, kdy můžete provádět pokládku cementobetonového krytu za jakých klimatických podmínek a to se prostě v jedné stavební sezóně zvládnout nedá, takže těch 15 měsíců odpovídá možnostem stavebních firem.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Ano a jak technologicky náročné to bylo?

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Tak my známe nebo uživatelé znají ty asfaltové vozovky a cementobetonové vozovky a ta cementobetonová vozovka má svoje výhody v trvanlivosti, odolnosti proti trvalým deformacím, ale zároveň je to vlastně technologicky nejnáročnější povrch, se kterým se na těch silnicích můžeme potkat, takže ta náročnost byla veliká.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Vomáčko, obecně, jaké problémy nejvíc řidiči na D1 řeší, celkově, jak náročné pro ně je využívat D1 a jak celkově se to podepisuje nebo to komplikuje celou dopravu v Česku.

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Tak asi tím největším problémem je to, že část řidičů nedodržuje předpisy buďto v těch zúžených místech nebo i mimo ně a snaží se jet po té D1, jako kdyby tam žádná oprava nebo případně nebo nějaká další komplikace nebyla. To je první základní problém, který tam vidíme, například nedodržování rychlosti, bezpečné vzdálenosti nebo u širších vozidel vjíždění do zúženého levého jízdního pruhu, tím pádem blokují ostatní řidiče a zpomalují ten samotný proud. Dále pak na to trpí bohužel příslušní řidiči, kteří jsou zpomalováni těmito neohleduplnými řidiči a mnohdy právě tento neohleduplný řidič způsobí nějakou vážnější komplikaci, třeba v oblasti dopravní nehody nebo celkově i zpomalení toho toku, že se vytvoří třeba i nepojízdné vozidlo a není včas odstraněno z té komunikace a tím pádem s vytvoří třeba i pěti a více kilometrová kolona.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
A jak hodnotíte v této souvislosti práci příslušných orgánů, jestli dokázali řidičům tedy správně dát ty instrukce, popřípadě třeba i zasáhnout přímo na vozovce?

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Samotný zásah jak ze strany policie, tak ze strany správce komunikací v době, kdy nějaký problém je už nějakým způsobem řešen, tak jak má být včas, ovšem do posledního roku teď už se ta situace rapidně zlepšila, tak chyběla ta hlavní věc a ta informovanost řidičů v tom, že před nimi je kolona. V současné době už tam to vozidlo je na místě, ale dříve tam to vozidlo nebylo a řidiči byli de facto zaskočeni tou kolonou a vznikaly tam opravdu krizové situace.

Romana VÉBROVÁ, redaktorka:
Pane Mondscheine, jak se díváte celkově na ty opravy D1. Jak probíhají, jak je hodnotíte, řekl byste, že jsou systematické a daří se dodržovat termíny a kvalitně opravovat tuto dopravní tepnu?

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Tak já se domnívám, že vlastně všichni, kteří se této velké akce zúčastňují, tak se v podstatě učí ty první dva úseky tam byly některé změny právě z technologie a vůbec ve skladbě konstrukce a stejně tak jako zhotovitelé, tak i investoři získali z těch prvních úseků, to byly úseky 9 a úsek 14, zkušenosti, které se jim již dobře podařilo implementovat do těch dalších oprav těch dalších úseků a tam dokáží zhotovitelé dodržovat jak tu novou technologii, tak i ty časové požadavky na výstavbu. Takže já si myslím, že mělo to určitý vývoj a jde to pozitivním krokem.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
A vy víte, že se podaří dodržet ten posunutý termín původně tedy podle těch původních plánů měla skončit celá rekonstrukce D1 v příštím roce, teĎ je tedy ten termín 2020 a ministr dopravy Dan Ťok, který věří, že se stihne tento termín. Podle vás je to reálné?

Petr MONDSCHEIN, vedoucí silniční laboratoře, Katedra silničních staveb ČVUT:
Tak já si myslím, že to reálné je. Možná bych očekával třeba zpoždění o jeden rok,ale ty léta 2020, 2021 vidím jako reálné, aby se ta celá modernizace ukončila.

Martina SPĚVÁČKOVÁ, moderátorka:
Pane Vomáčko, stejná otázka na závěr pro vás. Myslíte si, že je reálný termín 2020, budou tedy řidiči moci využívat celou zrekonstruovanou, zmodernizovanou D1?

Petr VOMÁČKA, mluvčí Ústředního Automotoklubu:
Já souhlasím s mým předřečníkem. Opravdu reálné to je, případně to prodloužení o ten jeden rok, když něco nenadálého vyvstane, třeba odvolání nebo případně i prodloužení při výběrovém řízení na další modernizovaný úsek, může nastat a tím pádem se to protáhne o rok, ale jinak v tom nevidím problém, že by se to nemělo stihnout.      

Zdroj: 
ČRo Plus