Datum zveřejnění: 
13. 7. 2017

Česká republika hodlá i nadále podporovat řidiče, kteří si koupí ekologičtější automobil s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), vodík či elektřinu. Už teď se na alternativní pohony uplatňuje jen nepatrná spotřební daň. Ve výsledku tak motoristé jezdí daleko levněji (viz grafika).
Daňová úleva pro alternativní pohony by přitom měla fungovat i po roce 2020. Na včerejším setkání Českého plynárenského svazu (ČPS) to uvedl náměstek ministra průmyslu Eduard Muřický.
Vláda na začátku prázdnin potvrdila takzvaný Národní akční plán čisté mobility.
Například u CNG se počítá s vybudováním sítě 300 plnicích stanic po celé ČR, dnes jich je 154. "Plán počítá i se zvýhodněnou sazbou spotřební daně pro CNG i po roce 2020. Její zachování považujeme za klíčové pro dlouhodobé snižování emisí v dopravě," říká Muřický.
Na litr nafty je spotřební daň přibližně 11 korun, na litr benzínu skoro 13 korun. U CNG je to na kubík asi 1,4 koruny. Česko se podle Muřického nechce vydat "slovenskou cestou". Naši východní sousedé v roce 2011 sazby spotřební daně zvedli a výsledkem je třetinový propad prodeje aut na CNG.
V Česku se naopak čisté mobilitě daří. Například každý čtvrtý autobus, který se u nás prodá, je už na stlačený zemní plyn. Dohromady u nás jezdí sice "jen" 18 tisíc aut na CNG, ale meziroční nárůsty prodeje byly v uplynulých dvou letech 30 až 40 procent. Auta s alternativním pohonem by měla v budoucnu tvořit až čtvrtinu motoparku veřejné správy.
Podle Michala Vojtíška z Fakulty strojní ČVUT v Praze, který je autorem studie o emisích aut na plynový pohon, mají například CNG auta jedenáctkrát lepší výsledky při měření oxidu dusíku než auta na naftu a proti benzínovým autům vypouštějí méně částic.
Jedna nevýhoda u CNG aut zůstává. V Česku platí vyhláška, která autům na plyn plošně zakazuje vjezd do podzemních garáží. Podle ředitele ČPS Jana Rumla ale dál probíhají jednání s hasiči a úřady, aby zákaz nebyl plošný.       
 

Zdroj: 
Liberecký deník