Datum zveřejnění: 
12. 7. 2017

Všechny zkoušky Libeňského mostu mají být hotovy letos, a pak padne doporučení, co dělat. Stále nelze vyloučit demolici části mostu nad Vltavou. Most je přitom navržen na prohlášení za kulturní památku.

Každou noc tento týden jezdí rychlostí 5 km/h nad jednotlivými oblouky mostu dvě auta naložená 40 tunami hmoty. Snímače připevněné na plášti zachycují, o kolik milimetrů se konstrukce hýbá a kam. Výsledky mají být porovnány s údaji naměřenými v roce 1928 při vzniku mostu.
Podle experta Technické správy komunikací na mosty Jana Zemánka se ukáže, co se děje v zátěžovém stavu. Most se ale testuje i jinak. "Nejpodstatnější zkoušky jsou mechanické odvrty ze spodní stavby a z nosné konstrukce, které nám sdělí, nakolik je beton kvalitní z hlediska pevnosti, pružností, nakolik je schopen odolávat mrazovým cyklům a nakolik je zatížen chloridy," řekl.
Vzorky mají také objasnit, kde se vzala v podzákladí tzv. síranová koroze, na niž poukázal Kloknerův ústav ČVUT. Důležité je, zda se jedná o vliv podzemních vod, anebo o diagnózu celého mostu. "Toto zjištění bude rozhodující pro další postup, zda zbourat, případně zbourat až do základů, anebo nějakou formou opravit," přiblížil Zemánek. Poměr mezi bouráním a rekonstrukcí bude podle něho do posledního dne zkoumání 50 na 50.
Náměstek primátorky Petr Dolínek ale řekl, že se začíná rýsovat možnost opravy mostu, která by zachovala jeho tvarosloví. Naznačil eventuální podebrání, podbetonování a výztuž základů pilířů, o čemž se mělo mluvit i v souvislosti s Karlovým mostem.
"Dnes o tom hovořit nebudeme. Myslím, že s Kloknerovým ústavem jsme schopni do konce letošního roku oznámit, jaká metoda bude nejlepší, a nejprve s tou metodou seznámíme památkáře," uvedl Dolínek.
Odmítl, že by se měl Libeňský most rozšiřovat či změnit v most dálničního typu, což předpokládal původní projekt z éry Pavla Béma. Postavila se proti tomu ostře veřejnost.
Nový návrh odborníků, co s Libeňským mostem dělat, bude podle ředitele Kloknerova ústavu Jiřího Kolíska podpořen velkým množstvím dat. Historických i nových. "Předchůdci se překvapivě řadou věcí nezabývali. Je velmi složité podívat se do základů, to se teď podařilo a zjištění nebyla úplně pozitivní," uvedl. Podle něho lze realizovat nejrůznější postupy, záleží však na veřejném zájmu a na finanční náročnosti.
Od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou významný architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl. Most by měl unést až 190 tun.       

Autor: 
Petr Janiš
Zdroj: 
Právo