Datum zveřejnění: 
11. 7. 2017

Čtvrtá průmyslová revoluce (neboli konverze k Průmyslu 4.0), o které se v současnosti mluví čím dál častěji na odborných konferencích i na zasedáních vlád, začíná kolem nás pomalu přecházet z teorie do praxe. Co si však pod tímto pojmem máme představit?

Svým způsobem jde vlastně o novou podobu futuristického snu z 50. a 60. let 20. století, kdy byly symbolem optimistické budoucnosti nejen jaderná energie a kosmické lety, ale také představa plně automatizované a robotizované továrny, fungující prakticky bez přítomnosti lidského personálu a reagující pružně na jakékoliv změny v rámci vnějších i vnitřních podmínek.       

Kde se vzala a kdo je jejím tahounem?

Konkrétní koncepce pod názvem Průmysl 4.0 vznikla na přelomu let 2012–2013 v Německu (pod názvem Industrie 4.0, během jednání expertů, velkých firem a německé vlády). K nám se dostala mj. díky českým filiálkám německých firem, jako jsou např. Siemens, Kuka, T-Mobile, Škoda Auto a Festo, ale i některým firmám z dalších zemí (ABB, Foxconn) a také díky některým českým firmám (Elcom). V únoru roku 2016 vypracovala vládní skupina českých expertů pod vedením prof. Vladimíra Maříka (ředitele ČIIRK – Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT) koncepci tzv. národní iniciativy Průmysl 4.0, která zhruba na 200 stránkách analyzuje současnou situaci v ČR a vytyčuje směrnice pro zavádění příslušných technologií do českého technologického prostředí a do praxe v českém průmyslu. Na tomto procesu se podílí také Technologická agentura České republiky. Nutno říci, že např. v USA existuje podobná iniciativa pod názvem Industriální internet, vyskytují se i další názvy. Pokud jde o připravenost českých firem, dá se říci, že není celkově ani dobrá, ani špatná. Řada firem, zejména menších, sice zatím není připravena na podobnou restrukturalizaci a na investice do ní, avšak přesto je v tomto ohledu situace v naší zemi relativně dobrá, hlavně s ohledem na naši blízkost k Německu. Např. firma Siemens již zavádí prvky digitalizace do svých sedmi továren na českém území a také další klíčové firmy spouštějí podobné programy.       

Autor: 
Pavel Vachtl
Zdroj: 
Hospodářské noviny