Datum zveřejnění: 
10. 7. 2017

Tomáš DRAHOŇOVSKÝ, moderátor:
Před hodinou se pro veškerou dopravu uzavřel libeňský most v Praze. Technická správa komunikací tam bude v nočních hodinách ode dneška od soboty testovat stabilitu stavby. Měření jsou součástí diagnostických prací, které mají za cíl zjistit stav mostu před plánovanou rekonstrukcí. O té se mluví už víc než 10 let a její přesný termín stále ještě jasný není. My teď ale míříme živě na libeňský most za Vladimír Junkovou. Vlaďko, dobrý večer, tak prosím, jak to vlastně vypadá? Jak ty zkoušky statiky probíhají?

Vladimíra JUNKOVÁ, redaktorka:
Hezký večer. Zhruba před půl hodinou sem na libeňský most dorazila dvě velká nákladní auta, která jsou plná písku. Každé z těchto vozidel váží zhruba 40 tun a budou zkoušet, co tento most vydrží, a to po dlouhých 5 dnů, 5 nocí a více už, jak to bude probíhat, nám řekne náš host, kterým je Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT v Praze. Dobrý večer.

Jiří KOLÍSKO, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT:
Dobrý večer.

Vladimíra JUNKOVÁ, redaktorka:
Tak jak to konkrétně bude probíhat, co se těch 5 nocí tady bude dít.

Jiří KOLÍSKO, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT:
Tak každou noc, každý večer bude podroben zatěžovací zkoušce, jeden z oblouků tohoto hlavního mostu libeňského soumostí, který je typický pro libeňský most, myslím si, že diváci si asi neuvědomují, že kromě této části je libeňské soumostí nejdelším mostem v Praze a obsahuje dalších cca 6 konstrukcí. Celý nebo každý večer bude testován 1 oblouk toho hlavního mostu, každý oblouk se skládá ze 4 samostatných oblouků a na těchto obloucích je instalováno měřící zařízení, měřící systémy a přes každý oblouk bude přejíždět to jedno vozidlo 40tunové, kontinuálně bude zaznamenávána deformace, průhyby těch oblouků, konstrukce těchto oblouků je takzvaný trojkloubový oblouk, to znamená, že sledujeme, jak se pohybují tyto oblouky, zda dochází ke správné deformaci v místech oblouků a i k celkové deformaci. Tyto zatěžovací zkoušky jsou porovnávány s matematicky nebo numerickými modely, takže my si těmito testy vlastně ověřujeme, jestli naše výpočetní modely jsou správné a jestli most funguje tak, jak má.

Vladimíra JUNKOVÁ, redaktorka:
Ty testy budou probíhat poměrně dlouhou dobu, vlastně po 5 nocí bude uzavírka od 8 večer až do 4:30 do rána, co se tady bude tu celou dobu dít?

Jiří KOLÍSKO, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT:
No, ta délka je způsobena tím, že vlastně každý večer bude zkoušen jeden oblouk, budou na něm nebo na každém oblouku bude působit několikrát to statické zatížení těmi vozy, to znamená ty vozidla budou stát v jiných polohách a budou také přes tu konstrukci přejíždět. No, a musí se to dělat 5 nocí, protože když se vyzkouší 1 oblouk, tak celá aparatura celé to měřící zařízení a měřící systémy se musí přesunout na další oblouk a opět ta příprava zabere den a v noci bude prováděna zkouška, to znamená přejezdy aut a instalace těch aut do správných poloh.

Vladimíra JUNKOVÁ, redaktorka:
Nemohou ty testy nějakým způsobem ten most poškodit? Protože přeci jenom dohromady ty vozy váží 80 tun, nemůže se něco stát?

Jiří KOLÍSKO, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT:
Ne, nemůže, protože jednak již zkušenost, přes ten most jezdí tramvaj a ta přibližně odpovídá tomuto zatížení a dále provedli jsme si předběžné výpočty, které ukazují možnost zatížit most tímto zatížením. Ne, nemůže, proto tu i relativně klidně stojím.

Vladimíra JUNKOVÁ, redaktorka:
Podle vašeho názoru, v jakém aktuálním stavu je tento libeňský most, v jakém podle vás je aktuálně stavu?

Jiří KOLÍSKO, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT:
Tak libeňský most má za sebou cca téměř 90 let své existence, to samozřejmě na něm zanechalo řadu šrámů, protože naši dědové ve své době postavili jistě úctyhodné dílo, nicméně neměli ještě takové materiálové zkušenosti, nevěnovali tolik pozornosti trvanlivosti materiálů, případnému koroznímu namáhání, nevěnovali pozornost kvalitě provádění tolik, jako se věnuje dnes. No, a to samozřejmě způsobuje, že postupně dochází k materiálové degradaci, no, a to se projeví na celém stavu mostu. To znamená, most není v dobrém stavu.

Zdroj: 
ČT 24