Datum zveřejnění: 
26. 6. 2017

Auto se řítí do zatáčky a na poslední chvíli zpomaluje, vše zaznamenal počítač a okolo stojící studenti si zapisují naměřené údaje. Jde o budoucí moment z výuky v děčínské pobočce Českého vysokého učení technického (ČVUT). Zdejší studenti a zaměstnanci totiž spolupracují na projektu, jehož výstupem bude dopravní simulátor za bezmála 16 milionů korun. "Jedná se možná i o nejmodernější model, který v současné době vzniká a který bude ČVUT mít," řekl Ondřej Smíšek, vedoucí děčínského detašovaného pracoviště.

V čem projekt spočívá?

Projekt je dlouholetý a teď jsme, řekl bych, před půlkou. Jde o stavebnicový vozidlový simulátor. Měl by být možná i nejmodernějším modelem, který se v současné době na ČVUT buduje. Je to jednoduše řečeno půlka auta, která je ze všech stran pohyblivá a věrně napodobuje přetížení, nebo dokonce zatáčky. Jedná se o simulátor, takže na něm jde testovat bezpečnost různých úseků silnic, ergonomické prvky auta, a dokonce únava řidiče. Jeho unikátnost spočívá v tom, že platforma, na které je umístěn, se pohybuje všemi směry. Bude nám sloužit hlavně pro výuku a testování.

Je to čistě univerzitní záležitost, nebo simulátor pomůže nějak i veřejnosti?

Ve spolupráci s místní samosprávou, ať už děčínskou, ústeckou, nebo krajskou, se dají například testovat úpravy nebezpečných úseků. Vybrané místo můžeme poměrně věrně převést do virtuální reality a zjistit, proč je místem častých nehod a jak ho upravit. Rovnou změny znovu nasimulujeme a uvidíme, zda naše návrhy opravdu pomohou. Navíc už proběhly prvotní rozhovory se společnostmi, které by v kraji chtěly testovat autonomní řízení, a pokud se dohodneme, budeme spolupracovat i s nimi.

Kolik lidí na vytvoření modelu pracuje?

Našich studentů je zapojeno pět, akademičtí pracovníci čtyři a pak samozřejmě nějaký management. Je to projekt přeshraniční, takže na tom spolupracuje ještě vysoká škola ve Zwickau. Oni si budují něco podobného, ale za trochu menší peníze. Celý projekt je plánován tak, abychom my i Zwickau pak oba modely mohli používat ke studiu našich žáků.

Kdy očekáváte, že by mohl být projekt dokončen?

Na konci roku budeme kupovat hlavní konstrukční prvky a příští rok o prázdninách se bude konstruovat již finální podoba. Myslím, že příští rok někdy okolo června nebo července by mohlo být hotovo a simulátor plně funkční.

V dnešní době bojují střední i vysoké školy s nedostatkem studentů. A bojují s tím různě, třeba zajímavými projekty pro praxi. Je simulátor tak trochu takovým lákadlem?

Ano, snažíme se proti tomu bojovat právě takovýmito projekty, snažíme se být pro ně něčím zajímaví a atraktivní. Máme už dvě prakticky vybavené laboratoře, takže se snažíme vysvětlit zájemcům, že díky nám budou mít zajímavou praxi a mohou jezdit na zkušenou třeba do Německa. Snažíme se jim ukázat, že i přesto, že nejsme velké pracoviště, dokážeme sebe i studenty napojit na zaměstnavatele.

Funguje tento systém?

Myslím, že se to pomalu zlepšuje. Upřímně – domnívám se, že kdybychom to takhle nedělali, tak už v Děčíně nejsme. Demografie je bohužel neúprosná a všechny vysoké školy stahují studenty, kde mohou a jak mohou. Loni jsme po hrozně dlouhé době otevřeli i magisterské studium, takže z dvaceti let, co má ČVUT v Děčíně pobočku, je to teprve rok, co produkuje i inženýry. Nyní už tedy naši odborníci nemusí odcházet pro vyšší vzdělání jinam, ale mohou zůstat u nás. Poté, co si dodělají magisterský stupeň studia, samozřejmě někteří odcházejí, ale vidím, že minimálně polovina jich zůstane na severu Čech a rozšiřují tu základnu odborníků, takže to má smysl.       
 

Autor: 
Mirka Salavová
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes