Datum zveřejnění: 
22. 6. 2017

Mají malý objem, přeplňuje je turbodmychadlo a pracují ve vyšších teplotách. Motory prodělaly za posledních pět let překotný vývoj a reagovat musí i petrolejářské společnosti.

Když před pár lety prodělaly podobný masivní vývoj naftové motory, polovina lidí si myslela, že benzínové motory jsou mrtvé, a ta druhá oponovala, že turbodiesely se dostaly na samotný konec evoluce, a že už není se kam posouvat. Pravdu neměla ani jedna strana, motory se za posledních pět let změnily dramatickým způsobem. Litrový výkon narostl do kdysi nemyslitelných výšin, vždyť 340 koní z dvoulitrového motoru už je vlastně vcelku normální hodnota. Jenže logicky - moderní agregáty jsou velmi citlivé na kvalitu paliva. Vždyť třeba při vstřikování paliva dosahuje tlak 2000 barů a otvory ve vstřikovačích jsou přitom tenčí než lidský vlas!

Proč tankovat kvalitní paliva?
Nezávislé testy kolínské společnosti SGS potvrdily, že nová aditivovaná paliva opravdu mají na životnost a výkon motoru blahodárný vliv. Zkoušky probíhaly na motoru 1,4 TSi od Volkswagenu, který je konstrukčně hodně vyspělý a na kvalitu paliva háklivý. Prvních 48 hodin probíhala takzvaná špinící fáze (motor poháněl běžný benzín) a dalších 24 hodin čistící fáze, kdy bylo použito nové palivo Shell V-Power 95 Dynafex se regenerativními složkami. Během první fáze se spotřebovalo 240 litrů paliva a doba vstřiku se prodloužila téměř o polovinu, konkrétně z 1,65 na 2,45 ms - zanesené vstřiky prostě nedovolily víc. Při čistící fázi to bylo 120 litrů benzínu a doba vstřiku se vrátila o celých 37 procent! Fotky z mikroskopu pak potvrdily rozdíly i vizuálně. Zacpané vstřikovací trysky pak mohou způsobit problémy se startováním, snížením výkonu a zvýšením spotřeby. A je jedno, jestli se bavíme o benzínových nebo naftových motorech.

Kdo všechno má nově upravená paliva?
Kromě již zmíněného Shellu, který uvedení nových paliv spojil s velkou kampaní, tak taky Benzina, OMV a MOL. „Naše nové palivo V-Power Dynafix obsahuje až třikrát víc čistících částic než předchozí benzín,“ stojí v tiskové zprávě Shellu. A profesor Jan Macek z ČVUT dodává, že problémy se zaneseným motorem se mohou týkat i nových aut, a že nejde jen o čistotu vstřikovačů, ale i o karbonové usazeniny. A jeho slova potvrzuje i Ladislav Fuka ze společnosti SGS: „Kromě Shellu jsme testovali i paliva od Benziny. I tady jsou výsledky naprosto jasné a rozdíly byly srovnatelné. Máme přesně dané laboratorní podmínky, v reálném světě mohou být naměřené rozdíly ještě vyšší.“

Co se stane, když natankujete aditivovaný benzín do staršího motoru?
V podstatě vůbec nic. Mezi lidmi koluje spousta nepravd, že starším motorům mohou aditivovaná paliva spíš uškodit, protože vyčištěný motor může rozpuštěním karbonových usazenin ztratit ty správné tlaky. „Zatím na to není žádný prokazatelný výzkum,“ říká profesor Macek. „Starší motory konstrukčně nové palivo bez problémů přijmou, jen u veteránů jezdící na olovnatý benzín se samozřejmě musí tato složka dodat. Logicky ale aditivovaná paliva mohou motory jen vyčistit a to jim prospěje.“

 

 

Zdroj: 
nova.cz