Datum zveřejnění: 
13. 6. 2017

Stát se chystá vyhodit miliardy za mýto. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) vypíše zřejmě už tento týden velký tendr na provozovatele mýtného systému. Parametry ale tají, což kritizují sociální demokraté. Podle nich by měla zadávací dokumentace ještě projít vládou a výborem odborníků. S tím ministerstvo nepočítá.

Předpokládaný cenový strop kontraktu by podle spekulací měl být 27 miliard, ministerstvo částku nerozporovalo. Podle informací deníku E15 by mohlo ministerstvo dopravy vypsat soutěž ještě tento týden. "Ministerstvo dopravy splní usnesení vlády a vypíše technologicky neutrální výběrové řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Všechny parametry zakázky a údaje o tendru budou veřejně představeny," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Jenže podle představ sociálních demokratů by mělo soutěži předcházet jednání ve vládě, s čímž ministerstvo, vedené ANO, nepočítá. Argumentuje tím, že plní již schválené vládní usnesení. "Určitě by dokumentace měla jít do vlády, alespoň pro informaci. A měl by se jí zabývat také řídicí výbor k mýtnému. V koalici budeme ty informace požadovat," řekl místopředseda a dopravní expert ČSSD Jan Birke. Kritizuje skutečnost, že už více než rok se nesešel takzvaný řídicí výbor k mýtnému, kde byly zastoupeny koaliční strany a odborníci. To vadí i někdejšímu členovi výboru, profesorovi Dopravní fakulty ČVUT Petru Moosovi. "Takovéto dokumenty, které mají ryze odbornou podstatu, by měly projít odbornou oponenturou. Ministerstvo jako koordinátor nefungovalo," doplnil Moos.

O samotné podobě tendru se toho ví málo. Největší vášně zřejmě budí pravděpodobné rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů silnic, které vzala vláda v lednu na vědomí a které odpovídá usnesení kabinetu z loňského listopadu. K nápadu se dnes nikdo nehlásí, nejásá nad ním ani ministr dopravy Dan Ťok. Podle některých pozorovatelů naruší zmíněnou technologickou neutralitu, neboť zvýhodní satelit proti dnes užívané mikrovlně. "Je to nesmysl, znamená to poslat do šrotu celý systém, který se tu deset let ladil," říká mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Mikrovlnu ovšem zase zvýhodňuje podle ministerských dokumentů její dlouholeté užívání. Výhrady z jiného soudku má i Moos. Ministerstvo totiž mluví o soutěži na jediného provozovatele mýtného systému, podle profesora je ale třeba splnit požadavky Evropské unie a oddělit výběrčího mýta a poskytovatele mýtných dat. Tím prvním by bylo Ředitelství silnic a dálnic, poskytovateli dat by ale mohlo být více firem najednou.

Ministerstvo dopravy ale fakticky počítá s výstavbou nového systému na zelené louce a znehodnocením toho stávajícího, který je průběžně modernizován a bude plně funkční minimálně dalších deset let. Někdo zřejmě moc stojí o to, aby si 'uloupnut' část z těchto miliard a pomohl své prázdné stranické kase.

Takové chování ale může nést trestně právní důsledky, protože takhle se politik nemůže starat jako dobrý hospodář o státní majetek. Pražští radní by mohli potvrdit, že za daleko menší 'prohřešky' v souvislosti s Opencard se k soudu dostali a tresty je neminuly.       

Autor: 
Adina Janovská
Zdroj: 
krajskelisty.cz