Datum zveřejnění: 
13. 6. 2017

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ojedinělá souhra okolností a žádný důvod ke změně předpisů. Takové stanovisko zaujala Správa železnic ke dvěma nebezpečným situacím z posledních tří dnů. V jednom případě chybu přiznala. Ve druhém se vedou spory. Oba incidenty ochromily dopravu na nejdůležitější trati z Prahy na Moravu.

Jan BERÁNEK, redaktor:
180 minut zpoždění. Memento, které ještě druhý den ráno připomíná všem železničářům od Košic až po Prahu, že jejich kolega chyboval. Smolný vlak je konečně v cíli zpáteční jízdy. Cestou tam nabral takové zpoždění, že ho nedokázal stáhnout.

Jan VEREŠ, cestující z Vrútek:
Bylo to dost nepříjemné. My jsme velmi brzo ráno vstávali.

Anna JAROŇOVÁ, cestující z Českého Těšína:
K tetě jsem musela jít a bylo to takové složité.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Takhle viděl stejný rychlík včera odpoledne strojvedoucí osobního vlaku u Českého Brodu. Ten měl ze stanice odjet po prostřední koleji. Ale výpravčí mu nepřehodili výhybku. Zbývalo 218 metrů. Podle dosavadního vyšetřování použili výpravčí v Českém Brodě takzvanou přivolávací návěsť, tedy kombinaci červené a blikající bílé. Pro strojvedoucího znamená, že může jet maximálně 40. Vysvětlení hledáme na Dopravní fakultě ČVUT. Na trenažeru tu mají stejný zabezpečovací systém. Výpravčí myší takzvaně vybírá vlakům trasu. Z jedné koleje na jinou. Jsou jen malý kousek od sebe. Je možný teoreticky, že by tu přivolávačku postavili sem a ne sem?

Dušan KAMENICKÝ, odborník na zabezpečovací zařízení, Fakulta dopravní ČVUT:
Možné to je a samozřejmě ta cesta se postaví. Pokud potvrdím, že s tím jsem obeznámen. Tak se mi ta přivolávací návěsť rozsvítí.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Výpravčí musí při každém nestandardním postupu vyťukat klávesovou zkratku. Jenže někdy to musí dělat mnohokrát za den.

Dušan KAMENICKÝ, odborník na zabezpečovací zařízení, Fakulta dopravní ČVUT:
Opakují bez toho, aniž by si četli, co tam vlastně je napsáno a pak stačí se přehlédnout.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Ta samá situace s modelem. Měli špatně postavenou výhybku a pak je na strojvedoucím, aby začal brzdit. V Českém Brodě se navíc podobný incident stal už v sobotu. Vlaku údržby někdo špatně přehodil výhybku a poslal ho proti dalšímu osobnímu vlaku. Ke srážce chybělo 45 metrů. Obě místa jsou na mapě doslova jen pár metrů vzdálená.

Josef HENDRYCH, náměstek generálního ředitele, SŽDC:
Opravují i výhybky, které spojují koleje traťové. Proto část zabezpečovacího zařízení je vypnuta.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Železničáři teď na opravované trati zpřísnili kontroly. Hlubší změny pravidel ale nechystají. Tvrdí, že jsou tak kvalitní, že jednu podobnou chybu dokáží napravit.

Zdroj: 
ČT 1