Datum zveřejnění: 
11. 6. 2017

Markéta FIALOVÁ, moderátorka:
Mráz a extrémní výkyvy teplot v zimě se ošklivě podepsaly na stavu českých silnic. Jejich poškození je prý až o 60 % větší než po mírnějších zimách. K tomu přičtěte dlouhodobou rekonstrukci D1, odklad otevření úseku na D8 z Prahy do Drážďan a další nutné opravy. Čeká nás zkrátka léto plné uzavírek. Kde si postojíme nejdéle? O kolik zchudnou naše peněženky popojížděním v kolonách a staví se u nás nekvalitní a předražené dálnice? Podívejte se na reportáž Ondřeje Strady.

Ondřej STRADA, redaktor:
Omezení, uzavírky, zúžení nebo objížďky, zkrátka tradiční léto na českých silnicích. Takhle to už od května vypadá na brněnském městském okruhu Koliště, kde je doprava svedená jen do dvou pruhů.

Od června přístup do centra směrem od Svitav komplikuje oprava mostu v Králově Poli. Jezdí se jen v jednom pruhu, v srpnu přibude částečná uzavírka Pisáreckého tunelu za sjezdem z D1 směrem od Prahy a k tomu připočtěte těchto 7 rekonstrukcí v samotném centru města. Pro otrlé je i cesta vlakem. 3. června totiž začala stodenní výluka na brněnském hlavním nádraží. Letní peklo vás překvapivě nemine ani na D1. Na 130 kilometrů vám letos hodina rozhodně stačit nebude, a to kvůli modernizaci těchto 9 úseků. Pracuje se na 70 kilometrech ze 190. Pokud zdržení na hlavní silniční tepně vyjde na chabou půlhodinku,vyváznete ještě dobře.


Ondřej STRADA, redaktor:
A cenou rekonstrukce léta se pyšní v Plzni. Tam se opravuje klíčový most generála Pattona, který spojuje největší plzeňská sídliště s centrem města. Pány v oranžových vestách tu potkáte až do příštích prázdnin. Podle Ústředního automotoklubu prostojíme ročně v kolonách v průměru 12 hodin, při kterých propálíme pohonné hmoty a promarníme čas za zhruba 19 tisíc korun. Celkem za Česko to dělá 120 miliard. A které, že silnice jsou v tom nejhorším stavu?

František LEHOVEC, dopravní expert, ČVUT:
Nejvyšší ten podíl těch havarijních stavů v tom nejhorším stupni havarijním je i silnic III. třídy. Já si ho odhaduju, že je to asi jedna třetina.

Ondřej STRADA, redaktor:
Proto ministerstvo přispěchalo s 3 miliardami pro kraje, pod jejichž kompetence spadají komunikace II. a III. tříd. A samo prý na dálnicích a silnicích I. tříd proinvestuje až 20 miliard korun. I když to zatím nevypadá, už brzy bychom prý měli jezdit po koberečku. Jen nekoupit ten nejlevnější za cenu toho perského. Podle poslední zprávy NKÚ prý totiž stavíme jedny z nejdražších dálnic v Evropě. Kilometr za 355 milionů korun, zatímco v Německu za 260 milionů.

Tomáš NEŘOLD, tiskový mluvčí, Ministerstvo dopravy:
Dneska už se pohybujeme úplně někde jinde. Je samozřejmě fakt, že cena dálnice se odvíjí a velmi se liší podle toho, co všechno je její součástí, a to znamená je to počet křižovatek, ten navyšuje výrazně tu cenu, počet sjezdů, počet mostů. Například některé úseky dálnic v Německu rozhodně mají podstatně menší počet sjezdů, menší počet odpočívek, benzinových pump a podobně. Takže ta dálnice je také díky tomu levnější.

Ondřej STRADA, redaktor:
Dobře, cenu bychom měli, ale co ta kvalita. Těžko říct, jestli by v Německu skousli podobně zvlněný most jako jsme otevřeli v roce 2013 na D3.


Tomáš NEŘOLD, tiskový mluvčí, Ministerstvo dopravy:
Většina dálničních staveb, které v poslední době stát přebíral, byly v pořádku. Máme tady jednu nepříjemnost rozhodně na D3, ale ta se vyřešila reklamací. Potom jeden velký závažný problém, a to je D47 a tam ej celá řada sporů, které vedeme od tento zpackaný nepovedený úsek. Samozřejmě ale vůbec k tomu nemělo dojít. Ta dálnice se nikdy neměla takhle postavit a evidentně tam selhal celá řada, ať už ten státní dozor, tak ty samotné firmy, které prostě neodvedly dílo, pod které se mohou podepsat.

Ondřej STRADA, redaktor:
Podepsat se nemohou ani pod úsek dálnice D8 z Prahy do Drážďan proslavený půdními sesuvy, které neumožňují dopravu ve všech pruzích. Ministr dopravy sliboval vyšetření problému do ledna, pak do začátku jara a nakonec do léta. Teď se otevření pro jistotu posouvá na neurčito. Jen pro připomenutí, posledních 16 kilometrů z Lovosic do Řehlovic se budovalo 9 let. A to je ono. Neúměrně dlouhá výstavba či rekonstrukce silnic nás nutí stát v kolonách déle, než bychom museli. Přitom by stačilo vyhnout se stavebním excesům, zaměstnat více dělníků, anebo častěji pracovat i v noci tak jako jinde v Evropě. Pokud totiž řidiči uvidí snahu, budou vůči pracem na silnici a zdržení možná o poznání tolerantnější.
    

Zdroj: 
NOVA