Datum zveřejnění: 
6. 6. 2017

JIŘÍ KRÁL. Působí jako externí pedagog v Ústavu průmyslového designu na ČVUT, zároveň je předsedou Asociace designérů.

- Jak byste charakterizoval vozy typu SUV?

Dvouprostorové auto s tuhou karoserií, velkou světlou výškou a velkými koly. Pro mě je SUV vozem, který by měl mít pohon všech kol, protože už na pohled vypadá, že nějaký ten terén zvládne. Ale chápu, že v našich klimatických podmínkách čtyřkolky nejsou nezbytně nutné.

- Jaký je podle vás rozdíl mezi SUV a crossoverem?

Crossover je obyčejné auto v robustnějším provedení, které zvládne i jízdu po horších silnicích. Je to do jisté míry marketingový tah automobilek: Přidají pár plastů, zvýší podvozek, a crossover je na světě.

- Jak hodnotíte fakt, že se SUV stala u nás nejprodávanější automobilovou kategorií?

Češi se s autem vždycky rádi předváděli, to platí už od první republiky. A velké SUV má v tomto směru skvělé předpoklady, protože je díky své robustnosti hodně nápadné. A také v něm sedíte výš než řidiči ostatních aut, což vám zároveň dodá pocit převahy. U malých SUV to ale neplatí, tam je podle mě hlavní motivací ke koupi větší pocit bezpečí, ať už je oprávněný, nebo ne.

- Jaký typ SUV na trhu ještě chybí?

Automobilky už toho vymyslely opravdu hodně, snad pouze jednoprostorové esúvéčko zatím nepostavil nikdo. Ale předpokládám, že se do toho v budoucnu některý z výrobců pustí, aby opět zaplnil pověstnou mezeru na trhu.       

Zdroj: 
Auto 7