Datum zveřejnění: 
5. 6. 2017

 Výmluv už padlo mnoho. Nejčastěji na zákony, které umožňují průtahy příprav a spekulace s pozemky pod záminkou ochrany životního prostředí. A také na geologicky nepředvídatelné podmínky, že se švindluje ve veřejných soutěžích nebo že úřední postup je zbytečně náročný. Jistě, něco na tom je. Ale žádný z těchto a dalších argumentů nepřesvědčí občany, že dálnice jsou zapotřebí, a tedy užitečné. Nejméně tomu věří ti, kteří nové nebo teprve připravované dálnici bydlí nejblíž a jimž by tedy "zlepšením dopravní obslužnosti" měla nejvíc prospět.

DESET PRIORIT

Strategický rozvoj dopravy má na starosti ministerstvo dopravy (MD). Nejen po volbách, ale po každé výměně svého šéfa (10 ministrů od roku 2009) definuje MD priority. Například: V roce 2009, v době hospodářské recese, byl odhlasován rekordně vysoký rozpočet pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2010. Bylo to nezbytné kvůli "chaotické investiční politice minulých vlád", jak vysvětlil Bohuslav Sobotka, tehdejší předseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny. "Skutečně jsme v situaci, kdy máme rozestavěnou kupu staveb a teď už jenom hledáme viníka," připustil tehdejší ministr dopravy Gustáv Slamečka. Rozestavěny byly projekty za 400 mld. Kč. Prioritou bylo "prostavět" 150 mld. Kč z fondu Evropské unie, konkrétně např. do roku 2011 dokončit D8, do roku 2015 zprovoznit D3 z Tábora na hranici s Rakouskem, R6 (dnes D6) z Prahy do Karlových Varů a Chebu nebo R7 (D7) z Prahy do Chomutova. Mezi prioritní stavby nebyla zařazena R35 (D35), kterou jako prioritní označila předchozí vláda Mirka Topolánka. Následující ministr dopravy Vít Bárta v roce 2010 tři z těchto staveb zastavil.
V roce 2014, před nástupem Dana Ťoka do funkce minstra dopravy, prohlásil prof. František Lehovec, dopravní expert z Fakulty stavební ČVUT: "Všechno to, čeho jsme dneska svědky, je podle něj důsledek pětileté postupné destrukce státní správy v oblasti dopravy. Začala na ministerstvu dopravy příchodem prvního ministra, který vytvořil negativní atmosféru vůči přípravě a realizaci dopravních staveb a zasloužil se o to, že se snížil plánovaný objem přípravy a prostředků více než o třetinu." Nastupující ministr si dal předsevzetí opět rozhýbat výstavbu silnic a dálnic a dořešit otázku provozovatele mýtného systému. První předsevzetí se mu podařilo splnit díky tomu, že se v roce 2015 stalo prioritou vlády dočerpat peníze z evropských fondů. Prioritní projekty se poznaly podle toho, že se stavěly podle zastaralých projektů se zastaralými posudky vlivu staveb na životní prostředí na základě výjimky z pravidel Evropské unie.       
 

Zdroj: 
Development News